{"id":715,"date":"2021-08-02T21:34:29","date_gmt":"2021-08-02T21:34:29","guid":{"rendered":"http:\/\/tvgtax.ro\/?p=715"},"modified":"2021-08-03T11:47:29","modified_gmt":"2021-08-03T11:47:29","slug":"aspecte-referitoare-la-contractele-de-vanzare-de-bunuri","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tvgtax.ro\/aspecte-referitoare-la-contractele-de-vanzare-de-bunuri\/","title":{"rendered":"Aspecte referitoare la contractele de v\u00e2nzare de bunuri"},"content":{"rendered":"

Material publicat \u00een cotidianul Mesagerul Hunedorean \u00a0\u00een data de 02 august 2021<\/p>\n

https:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/aspecte-referitoare-la-contractele-de-vanzare-de-bunuri\/<\/a><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

 <\/p>\n

Pe site-ul Ministerului Economiei , Antreprenoriatului \u0219i Turismului , Transparen\u021b\u0103 decizional\u0103 , Proiecte \u00een dezbatere public\u0103, a fost publicat , \u00een data de 22 iulie 2021, Proiect de Lege privind anumite aspecte referitoare la contractele de v\u00e2nzare de bunuri .<\/p>\n

\u00cen cele ce urmeaz\u0103 , prezent\u0103m principalele aspecte privitoare at\u00e2t la descrierea situa\u021biei actuale , c\u00e2t \u0219i la schimb\u0103rile preconizate \u2013 a\u0219a cum sunt con\u021binute \u00een Expunerea de motive .<\/p>\n

\u00a0a)<\/strong> Descrierea situa\u021biei actuale<\/strong><\/p>\n

\u00cen prezent,\u00a0 drepturile \u0219i obliga\u021biile p\u0103r\u021bilor \u00een cazul v\u00e2nz\u0103rii de bunuri de consum \u0219i al garan\u021biilor conexe sunt reglementate prin Legea nr. 449\/2003 privind v\u00e2nzarea produselor \u0219i garan\u021biile asociate acestora, republicat\u0103 \u00een Monitorul Oficial al Rom\u00e2niei, Partea I, nr. 347 din 6 mai\u00a0 2008, cu modific\u0103rile \u0219i complet\u0103rile ulterioare, care transpune Directiva 1999\/44\/CE a Parlamentului European \u0219i a Consiliului din 25 mai 1999 privind anumite aspecte ale v\u00e2nz\u0103rii de bunuri de consum \u0219i garan\u021biile conexe.<\/p>\n

Evolu\u021bia tehnologic\u0103 a condus la o pia\u021b\u0103 din ce \u00een ce mai mare a bunurilor care \u00eencorporeaz\u0103 con\u021binut digital sau servicii digitale sau sunt interconectate cu acestea. Dat fiind num\u0103rul tot mai mare de astfel de dispozitive \u0219i cre\u0219terea rapid\u0103 a ratei de adoptare a acestora de c\u0103tre consumatori, \u00a0a fost necesar\u0103 o ac\u021biune la nivelul Uniunii pentru a asigura existen\u021ba unui nivel ridicat de protec\u021bie a consumatorilor \u0219i pentru a spori securitatea juridic\u0103 \u00een ceea ce prive\u0219te normele aplicabile contractelor de v\u00e2nzare a unor astfel de produse. Sporirea securit\u0103\u021bii juridice ar contribui la sporirea \u00eencrederii consumatorilor \u0219i a v\u00e2nz\u0103torilor.<\/p>\n

Tin\u00e2nd cont de toate aceste aspecte , a fost adoptat\u0103 Directiva (UE) 2019\/771 a Parlamentului European \u0219i a Consiliului din 20 mai 2019 privind anumite aspecte referitoare la contractele de v\u00e2nzare de bunuri, de modificare a Regulamentului (UE) 2017\/2394 \u0219i a Directivei 2009\/22\/CE \u0219i de abrogare a Directivei 1999\/44\/CE, publicat\u0103 \u00een Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 136 din 22 mai 2019.<\/p>\n

Termenul de transpunere al Directivei (UE) 2019\/771 \u00een legisla\u0163ia na\u0163ional\u0103 este 1 iulie 2021. Statele membre vor aplica dispozi\u021biile reglement\u0103rilor care transpun aceast\u0103 directiv\u0103 de la 1 ianuarie 2022<\/p>\n

b) Schimb\u0103ri preconizate<\/strong><\/p>\n

\u00cen scopul de a proteja interesele legitime ale ambelor p\u0103r\u021bi la un contract de v\u00e2nzare, conformitatea este evaluat\u0103 pe baza unor cerin\u021be de conformitate at\u00e2t subiective, c\u00e2t \u0219i obiective.<\/p>\n

Prin urmare, bunurile ar trebui s\u0103 respecte cerin\u021bele convenite \u00eentre v\u00e2nz\u0103tor \u0219i consumator \u00een contractul de v\u00e2nzare. Astfel de cerin\u021be includ cantitatea, calitatea, tipul \u0219i descrierea bunurilor, caracterul lor adecvat pentru a corespunde unui anumit scop, precum \u0219i obliga\u0163ia ca livrarea bunurilor s\u0103 con\u0163in\u0103 \u015fi accesoriile convenite \u0219i cu toate instruc\u021biunile.<\/p>\n

Av\u00e2nd \u00een vedere evolu\u021bia constant\u0103 a con\u021binutului digital sau a serviciilor digitale \u00eencorporate \u00een bunuri digitale sau interconectate cu acestea, v\u00e2nz\u0103torii pot conveni cu consumatorii s\u0103 ofere actualiz\u0103ri pentru astfel de bunuri. Conform celor convenite \u00een contractul de v\u00e2nzare, actualiz\u0103rile pot \u00eembun\u0103t\u0103\u021bi \u0219i consolida elementul de con\u021binut digital sau de serviciu digital al bunurilor, pot extinde func\u021bionalit\u0103\u021bile acestora, le pot adapta la evolu\u021biile tehnice, le pot proteja \u00eempotriva noilor amenin\u021b\u0103ri la adresa securit\u0103\u021bii sau pot avea alte scopuri. Prin urmare, conformitatea bunurilor cu con\u021binut digital sau cu servicii digitale care sunt \u00eencorporate \u00een bunuri sau sunt interconectate cu acestea trebuie, de asemenea, s\u0103 fie evaluat\u0103 pentru a se stabili dac\u0103 elementul de con\u021binut digital sau de serviciu digital al unor astfel de bunuri este actualizat \u00een conformitate cu contractul de v\u00e2nzare. Nefurnizarea actualiz\u0103rilor care au fost convenite \u00een contractul de v\u00e2nzare este considerat\u0103 drept o neconformitate a bunurilor. \u00cen plus, actualiz\u0103rile incorecte sau incomplete sunt, de asemenea, considerate drept o neconformitate a bunurilor, deoarece acest lucru ar \u00eensemna c\u0103 aceste actualiz\u0103ri nu sunt efectuate \u00een modul stipulat \u00een contract.<\/p>\n

Pentru a fi conforme, bunurile ar trebui s\u0103 respecte nu doar cerin\u021bele subiective de conformitate, ci \u0219i cerin\u021bele obiective de conformitate stabilite \u00een lege. Conformitatea este evaluat\u0103 av\u00e2nd \u00een vedere, printre altele, scopul pentru care s-ar utiliza \u00een mod normal bunurile de acela\u0219i tip, livrarea acestora cu accesoriile \u0219i instruc\u021biunile pe care consumatorul se poate a\u0219tepta \u00een mod rezonabil s\u0103 le primeasc\u0103 sau coresponden\u021bele dintre acestea \u0219i e\u0219antionul sau modelul pe care v\u00e2nz\u0103torul l-a pus la dispozi\u021bia consumatorului. Bunurile ar trebui s\u0103 de\u021bin\u0103, de asemenea, calit\u0103\u021bile \u0219i caracteristicile care sunt normale pentru bunurile de acela\u0219i tip \u0219i la care consumatorul se poate a\u0219tepta, \u00een mod rezonabil, av\u00e2nd \u00een vedere natura bunurilor \u0219i \u021bin\u00e2ndu-se seama de orice declara\u021bie public\u0103 a v\u00e2nz\u0103torului sau \u00een numele acestuia ori al altor persoane aflate \u00een amonte \u00een cadrul lan\u021bului de tranzac\u021bii.<\/p>\n

Un mare num\u0103r de bunuri trebuie s\u0103 fie instalate \u00eenainte de a putea fi efectiv utilizate de c\u0103tre consumatori. \u00cen plus, \u00een cazul bunurilor cu elemente digitale, este de obicei necesar\u0103 instalarea con\u021binutului digital sau a serviciului digital astfel \u00eenc\u00e2t consumatorii s\u0103 poat\u0103 utiliza bunurile respective \u00een conformitate cu scopul lor preconizat. Prin urmare, orice neconformitate care rezult\u0103 dintr-o instalare incorect\u0103 a bunurilor, inclusiv din instalarea incorect\u0103 a con\u021binutului digital sau a serviciului digital \u00eencorporat \u00een bunuri, sau interconectat cu acestea este considerat\u0103 drept o neconformitate \u00een cazul \u00een care instalarea a fost efectuat\u0103 de v\u00e2nz\u0103tor sau sub controlul v\u00e2nz\u0103torului.<\/p>\n

\u00cen cazul \u00een care bunurile erau destinate a fi instalate de c\u0103tre consumator, neconformitatea care rezult\u0103 din instalarea incorect\u0103 este considerat\u0103 drept neconformitate a bunurilor, indiferent dac\u0103 instalarea a fost efectuat\u0103 de c\u0103tre consumator sau de c\u0103tre o parte ter\u021b\u0103 aflat\u0103 \u00een r\u0103spunderea consumatorului, alta persoan\u0103 ce are leg\u0103tur\u0103 cu consumatorul \u00a0dac\u0103 instalarea incorect\u0103 a fost cauzat\u0103 de deficien\u021be ale instruc\u021biunilor de instalare, cum ar fi caracterul incomplet sau lipsa de claritate a instruc\u021biunilor de instalare, care fac instruc\u021biunile de instalare dificil de utilizat pentru consumatorul mediu.<\/p>\n

Pentru a spori gradul de securitate juridic\u0103 \u0219i pentru a elimina unul dintre principalele obstacole din calea pie\u021bei interne, directiva armonizeaz\u0103 pe deplin m\u0103surile corective de care dispune consumatorul \u00een caz de neconformitate a bunurilor, precum \u0219i condi\u021biile \u00een care pot fi exercitate astfel de m\u0103suri corective. \u00cen special, \u00een caz de neconformitate, consumatorii au dreptul de a solicita aducerea la \u00a0conformitate a bunurilor, de a primi o reducere propor\u021bional\u0103 a pre\u021bului sau de a ob\u021bine \u00eencetarea contractului.<\/p>\n

Pentru aducerea la conformitate a bunurilor, consumatorii au posibilitatea de a alege \u00eentre repara\u021bie sau \u00eenlocuire. Permi\u021b\u00e2ndu-le consumatorilor s\u0103 solicite o repara\u021bie ar trebui s\u0103 se \u00eencurajeze un consum sustenabil \u0219i s-ar putea contribui la o mai mare durabilitate a produselor. Alegerea consumatorului \u00eentre repara\u021bie \u0219i \u00eenlocuire este limitat\u0103 numai \u00een cazul \u00een care op\u021biunea aleas\u0103 ar fi imposibil\u0103 din punct de vedere juridic sau factual sau, \u00een compara\u021bie cu cealalt\u0103 op\u021biune disponibil\u0103, ar crea costuri dispropor\u021bionate pentru v\u00e2nz\u0103tor.<\/p>\n

V\u00e2nz\u0103torul poate s\u0103 refuze aducerea la conformitate a bunurilor dac\u0103 at\u00e2t repara\u021bia, c\u00e2t \u0219i \u00eenlocuirea sunt imposibile sau i-ar crea costuri dispropor\u021bionate. Acela\u0219i lucru se aplic\u0103 \u0219i \u00een cazul \u00een care fie repara\u021bia, fie \u00eenlocuirea este imposibil\u0103, iar cealalt\u0103 oricare alt\u0103 m\u0103sur\u0103 corectiv\u0103 i-ar crea v\u00e2nz\u0103torului costuri dispropor\u021bionate.<\/p>\n

Dac\u0103 repara\u021bia sau \u00eenlocuirea nu au constituit m\u0103suri corective adecvate pentru consumator \u00een ceea ce prive\u0219te neconformitatea constatat\u0103, consumatorul are dreptul la o reducere de pre\u021b sau s\u0103 ob\u021bin\u0103 \u00eencetarea contractului. Acest lucru este valabil \u00een special atunci c\u00e2nd v\u00e2nz\u0103torul nu a finalizat repara\u021bia sau \u00eenlocuirea, ori c\u00e2nd \u00eemprejur\u0103rile indic\u0103 \u00een mod clar c\u0103 v\u00e2nz\u0103torul nu va finaliza repara\u021bia sau \u00eenlocuirea, ori dac\u0103 v\u00e2nz\u0103torul a refuzat aducerea la conformitate a bunurilor deoarece repara\u021bia \u0219i \u00eenlocuirea sunt imposibile sau i-ar crea v\u00e2nz\u0103torului costuri dispropor\u021bionate.<\/p>\n

Orice garan\u021bie comercial\u0103 oferit\u0103 consumatorului d\u0103 na\u0219tere unei obliga\u021bii juridice pentru garant \u00een condi\u021biile stabilite \u00een certificatul de garan\u021bie comercial\u0103 \u0219i \u00een anun\u021burile publicitare asociate, disponibile \u00een momentul sau anterior \u00eencheierii contractului.<\/p>\n

Pentru a \u00eembun\u0103t\u0103\u021bi securitatea juridic\u0103 \u0219i a evita inducerea \u00een eroare a consumatorilor, legea prevede c\u0103, \u00een cazul \u00een care condi\u021biile privind garan\u021bia comercial\u0103 cuprinse \u00een anun\u021burile publicitare asociate sunt mai favorabile pentru consumator dec\u00e2t cele incluse \u00een certificatul de garan\u021bie, prevaleaz\u0103 condi\u021biile mai avantajoase.<\/p>\n

Prin proiect, sunt clarificate anumite caracteristici ale Directivei 1999\/44\/CE \u00een vigoare, cum ar fi faptul c\u0103 fiecare consumator ar avea dreptul la rezolu\u021biunea contractului sau la reducerea pre\u021bului \u00een cazul \u00een care v\u00e2nz\u0103torul nu repar\u0103 sau nu \u00eenlocuie\u0219te bunurile \u00eentr-un termen rezonabil. Spre deosebire de Directiva 1999\/44\/CE, consumatorul ar avea, de asemenea, dreptul la rezolu\u021biune \u00een caz de defecte minore. De asemenea, spre deosebire de Directiva 1999\/44\/CE, propunerea nu ar impune consumatorilor obliga\u021bia pe care au \u00een temeiul mai multor legisla\u021bii na\u021bionale de a notifica v\u00e2nz\u0103torului un defect al bunurilor \u00eentr-o anumit\u0103 perioad\u0103 de timp de la descoperirea acestuia. O schimbare major\u0103 \u00een compara\u021bie cu Directiva 1999\/44\/CE este, cu siguran\u021b\u0103, faptul c\u0103 perioada pentru inversarea sarcinii probei se prelunge\u0219te la doi ani. Asemenea Directivei 1999\/44\/CE, propunerea men\u021bine dispozi\u021biile privind dreptul consumatorilor de a primi desp\u0103gubiri pentru pierderile cauzate de aceast\u0103 lips\u0103 de conformitate cu legisla\u021bia na\u021bional\u0103.<\/p>\n

O noutate important\u0103 este faptul c\u0103 proiectul se aplic\u0103 contractelor de v\u00e2nzare de bunuri cu elemente digitale care necesit\u0103 un con\u021binut digital sau un serviciu digital pentru a-\u0219i \u00eendeplini func\u021biile.<\/p>\n

\u00cen conformitate cu recitalul 44 al Directivei (UE) 2019\/771, statele membre ar trebui s\u0103 poat\u0103 prevedea suspendarea sau \u00eentreruperea perioadei de r\u0103spundere contractual\u0103 \u00een cazul repar\u0103rii, al \u00eenlocuirii ori al negocierilor dintre v\u00e2nz\u0103tor \u0219i consumator \u00een vederea unui acord amiabil.<\/p>\n

Proiectul de lege prevede prelungirea acestei perioade \u00een cazul \u020bn care neconformitatea este remediat\u0103 prin repara\u0163ie cu timpul de nefunc\u0163ionare a bunului, din momentul la care a fost adus\u0103 la cuno\u015ftin\u0163a v\u00e2nz\u0103torului lipsa de conformitate p\u00e2n\u0103 la predarea efectiv\u0103 a bunului \u00een stare de utilizare normal\u0103 c\u0103tre consumator. \u00cen cazul \u020bn care neconformitatea este remediat\u0103 prin \u020bnlocuire, pentru bunurile care \u020bnlocuiesc bunurile neconforme perioada de r\u0103spundere contractual\u0103 \u020bncepe s\u0103 curg\u0103 de la data \u020bnlocuirii. Proiectul de lege con\u021bine prevederi similare referitoare la suspendarea sau \u00eentreruperea perioadei de r\u0103spundere contractual\u0103 \u0219i pentru garan\u021bia comercial\u0103 .<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

Societatea TVG TAX AUDIT SRL<\/strong><\/p>\n

Societate de consultan\u021b\u0103 fiscal\u0103<\/p>\n

Societate de audit financiar<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Material publicat \u00een cotidianul Mesagerul Hunedorean \u00a0\u00een data de 02 august 2021 https:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/aspecte-referitoare-la-contractele-de-vanzare-de-bunuri\/   Pe site-ul Ministerului Economiei , Antreprenoriatului<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"colormag_page_layout":"default_layout","_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false},"version":2}},"categories":[4],"tags":[],"class_list":["post-715","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-articole-presa"],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/715","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=715"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/715\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":716,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/715\/revisions\/716"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=715"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=715"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=715"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}