{"id":670,"date":"2021-05-11T06:52:27","date_gmt":"2021-05-11T06:52:27","guid":{"rendered":"http:\/\/tvgtax.ro\/?p=670"},"modified":"2021-06-07T07:43:52","modified_gmt":"2021-06-07T07:43:52","slug":"activitatea-de-verificare-a-situatiei-fiscale-personale","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tvgtax.ro\/activitatea-de-verificare-a-situatiei-fiscale-personale\/","title":{"rendered":"Activitatea de verificare a situa\u021biei fiscale personale"},"content":{"rendered":"

Material publicat \u00een cotidianul Mesagerul Hunedorean \u00een data de 11 mai 2021<\/p>\n

https:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/activitatea-de-verificare-a-situatiei-fiscale-personale\/<\/a><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Prin situa\u021bie fiscal\u0103 personal\u0103 se \u00een\u021belege totalitatea drepturilor \u0219i a obliga\u021biilor de natur\u0103 patrimonial\u0103, a fluxurilor de trezorerie \u0219i a altor elemente de natur\u0103 s\u0103 determine starea de fapt fiscal\u0103 real\u0103 a persoanei fizice pe perioada verificat\u0103 .<\/p>\n

Organul fiscal central are dreptul de a efectua o verificare fiscal\u0103 a ansamblului situa\u021biei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit .<\/p>\n

Cu ocazia verific\u0103rii situa\u021biei fiscale personale,organul fiscal central stabile\u0219te veniturile ob\u021binute de persoana fizic\u0103 \u00een cursul perioadei verificate .<\/p>\n

Rezultatul verific\u0103rii situa\u021biei fiscale personale se consemneaz\u0103 intr-un raport scris \u00een care se prezint\u0103 constat\u0103rile din punct de vedere faptic \u0219i legal, cu excep\u021bia cazurilor \u00een care se fac constat\u0103ri \u00een leg\u0103tur\u0103 cu s\u0103v\u00e2r\u0219irea unor fapte prev\u0103zute de legea penal\u0103 \u00een leg\u0103tur\u0103 cu mijloacele de plat\u0103 privind stabilirea bazei de impozitare care fac obiectul verific\u0103rii situa\u021biei fiscale personale .<\/p>\n

Raportul precizat mai sus st\u0103 la baza emiterii deciziei de impunere sau, dup\u0103 caz, a unei decizii de \u00eencetare a procedurii de verificare, \u00een cazul \u00een care nu se ajusteaz\u0103 baza de verificare .<\/p>\n

Pe site-ul Agen\u021biei Na\u021bionale de Administrare Fiscal\u0103, Transparen\u021b\u0103 decizional\u0103, a fost publicat, \u00een data de 23 aprilie 2021, Proiect Ordin pentru modificarea \u0219i completarea OPANAF Nr.2117\/2018 privind aprobarea modelului \u0219i con\u021binutului formularelor \u0219i documentelor utilizate \u00een activitatea de verificare a situa\u021biei fiscale personale.<\/p>\n

Necesitatea unui ordin de modificare s\u0326i completare a O.P.A.N.A.F. nr. 2117\/2018 privind aprobarea modelului s\u0327i cont\u0327inutului formularelor s\u0327i documentelor utilizate i\u0302n activitatea de verificare a situat\u0327iei fiscale personale rezida\u0306 i\u0302n urma\u0306toarele argumente , a\u0219a cum este prezentat\u0103 \u00een Referatul de aprobare:<\/p>\n

\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 a)<\/strong>\u00a0<\/strong>Pa\u0302na\u0306 la data reorganiza\u0306rii A.N.A.F. prin H.G. nr. 174\/2020 pentru modificarea s\u0327i completarea H.G. nr. 520\/2013 privind organizarea s\u0327i funct\u0327ionarea Agent\u0327iei Nat\u0327ionale de Administrare Fiscala\u030c, competent\u0327a de exercitare a verifica\u0306rii situat\u0327iei fiscale personale era stabilita\u0306 prin O.P.A.N.A.F. nr. 3695\/2015 cu modifica\u0306rile s\u0326i completa\u0306rile aduse prin O.P.A.N.A.F. nr. 1817\/2017. Potrivit acestor ordine, organe fiscale competente i\u0302n efectuarea verifica\u0306rii situat\u0326iei fiscale personale erau:<\/p>\n

\u2013 direct\u0327ia generala\u0306 control venituri persoane fizice pe i\u0302ntreg teritoriul t\u0326a\u0306rii
\n\u2013 organele de inspect\u0326ie fiscala\u0306 din cadrul organelor fiscale teritoriale (administrat\u0326iilor judet\u0326ene al finant\u0326elor publice) i\u0302n a ca\u0306ror raza\u0306 se afla\u0306 domiciliul fiscal al persoanelor fizice verificate .
\nFormularele s\u0326i instruct\u0326iunile de completare aprobate prin OPANAF nr. 2117\/2018 sunt elaborate, i\u0302n prezent, i\u0302n considerarea competent\u0326elor stabilite prin ordinele mai sus ment\u0326ionate, atribut\u0326ia de semnare\/aprobare a unor documente (formulare) revenind\u00a0conduc<\/em>a\u0306torului organului fiscal sau altei persoane i\u0302mputernicit<\/em>a\u0306\u00a0i\u0302n acest sens.
\n<\/em>\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Prin O.P.A.N.A.F. nr. 967\/2020 s\u0327i nr. 968\/2020 privind aprobarea structurilor organizatorice a Direct\u0327iilor generale regionale ale finant\u0327elor publice Ias\u0327i, Galat\u0327i, Ploies\u0327ti, Craiova, Timis\u0327oara, Cluj-Napoca s\u0327i Bras\u0327ov, respectiv Bucures\u0327ti, s-au i\u0302nfiint\u0326at i\u0302n cadrul aparatului propriu direct\u0326iilor generale regionale, i\u0302n subordinea directorului executiv \u2013 inspect\u0327ie fiscala\u030c, serviciile de verifica\u030cri fiscale (prin preluarea activita\u0306t\u0326ii operat\u0326ionale s\u0326i a personalului serviciilor de verifica\u0306ri fiscale care pa\u0302na\u0306 la data reorganiza\u0306rii erau i\u0302n structura D.G.C.V.P.F.).
\nDupa\u0306 reorganizare, urmare emiterii O.P.A.N.A.F. nr. 2778\/2020, competent\u0327a de exercitare a verifica\u0306rii situat\u0327iei fiscale personala<\/strong>e<\/strong>\u00a0pe i\u0302ntregul teritoriu al t\u0327a\u0306rii revine Direct\u0327iei Generale Control Venituri Persoane Fizice s\u0327i serviciilor de verifica\u0306ri fiscale din cadrul direct\u0327iilor generale regionale a finant\u0327elor publice.<\/strong><\/p>\n

Raportat la actele normative emise privind aprobarea structurilor organizatorice ale Direct\u0327iilor regionale ale finant\u0327elor publice Ias\u0327i, Galat\u0327i, Ploies\u0327ti, Craiova, Timis\u0327oara, Cluj- Napoca s\u0327i Bras\u0327ov, respectiv Bucures\u0327ti (O.P.A.N.A.F. nr. 967\/2020 s\u0327i nr. 968\/2020), acte normative prin care s-a prev\u0103zut ca i\u0302n cadrul aparatului propriu al direct\u0327iei generale regionale a finant\u0327elor publice s\u0103 funct\u0327ioneaze serviciul de verific\u0103ri fiscale, i\u0302n subordinea directorului executiv \u2013 inspect\u0327ie fiscal\u0103, se contureaz\u0103 concluzia c\u0103 \u00een cazul formularelor emise de serviciile de verific\u0103ri fiscale din cadrul DGRFP atribu\u021bia de semnare\/aprobare a documentelor(formularelor) revine \u00een sarcina directorului executiv-inspec\u021bie fiscal\u0103 .<\/p>\n

\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 b) <\/strong>O.P.A.N.A.F. nr. 2117\/2018 nu prevede modelul s\u0327i cont\u0327inutul unui formular privind i\u0302ns\u0327tiint\u0327area la discut\u0327ia final\u0103 a persoanei verificate.<\/p>\n

Potrivit prevederilor art. 145 alin. (3) s\u0327i (4) din Legea nr. 207\/2015 privind Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, cu modific\u0103rile s\u0327i complet\u0103rile ulterioare, organele fiscale trebuie s\u0103 comunice i\u0302n scris data, ora s\u0327i locul prezent\u0103rii concluziilor cu privire la constat\u0103rile s\u0327i consecint\u0327ele lor fiscale, i\u0302n spet\u0327\u0103 discut\u0327ia final\u0103, acorda\u0302ndu-i acesteia posibilitatea de a-s\u0327i exprima punctul de vedere potrivit prevederilor art. 9 din acelas\u0327i act normativ. I\u0302ntruca\u0302t pe de-o parte exist\u0103 i\u0302n textul de lege precizarea expres\u0103 de comunicare i\u0302n scris a datei discut\u0327iei finale, s\u0327i pe de alt\u0103 parte exist\u0103 obligat\u0327ia organului fiscal de a acorda persoanei fizice dreptul de exprimare a unui punct de vedere, precum s\u0327i reguli cu privire la i\u0302ndeplinirea audierii, se impune necesitatea unui formular prev\u0103zut i\u0302n i\u0302ntr-un act normativ dat i\u0302n aplicarea unitar\u0103 a Codului de procedur\u0103 fiscal\u0103, ce se public\u0103 i\u0302n Monitorul Oficial.<\/p>\n

\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 c)<\/strong>\u00a0<\/strong>Potrivit prevederilor art. I pct. 30 din Legea nr. 295\/2020 pentru modificarea s\u0327i completarea Legii nr. 207\/2015 privind Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, precum s\u0327i aprobarea unor m\u0103suri fiscal-bugetare, la art. 127, dup\u0103 alineatul (9) s-a introdus un nou alineat, alineat (10), care prevede posibilitatea contribuabilului\/pl\u0103titorului de a contesta decizia de suspendare, potrivit titlului VIII din Legea nr. 207\/2015 privind Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103. Prin coroborarea prevederilor art. 147 din Legea nr. 207\/2015 privind Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, cu modific\u0103rile s\u0327i complet\u0103rile ulterioare, aceast\u0103 nou\u0103 prevedere este aplicabil\u0103 s\u0327i procedurii de verificare a situat\u0327iei fiscale personale.<\/p>\n

Formularul \u201eDecizie de suspendare a verific\u0103rii situat\u0327iei fiscale personale\u201d prev\u0103zut de O.P.A.N.A.F. nr. 2117\/2018 nu prevede posibilitatea contribuabilului persoan\u0103\u00a0 fizic\u0103 de a contesta decizia de suspendare.
\n\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 d)<\/strong>\u00a0<\/strong>Potrivit prevederilor art. I pct. 41 din Legea nr. 295\/2020 pentru modificarea s\u0327i completarea Legii nr. 207\/2015 privind Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, precum s\u0327i aprobarea unor m\u0103suri fiscal-bugetare, la art. 140, dup\u0103 alineatul (6) s-a introdus un nou alineat, alineat (61), care prevede i\u0302nscrierea datei de i\u0302ncepere a verific\u0103rii situat\u0327iei fiscale personale i\u0302ntr-un proces- verbal de constatare.<\/p>\n

Potrivit prevederilor O.P.A.N.A.F. nr. 2117\/2018 privind aprobarea modelului s\u0327i cont\u0327inutului formularelor s\u0327i documentelor utilizate i\u0302n activitatea de verificare a situat\u0327iei fiscale personale, pentru consemnarea datei de i\u0302ncepere a verific\u0103rii situat\u0327iei fiscale personale, i\u0302n situat\u0327ia i\u0302n care la data de i\u0302ncepere comunicat\u0103 de c\u0103tre organul fiscal contribuabilul persoan\u0103 fizic\u0103 nu se prezint\u0103 la locul de desf\u0103s\u0327urare a verific\u0103rii situat\u0327iei fiscale personale se i\u0302ntocmes\u0327te formularul \u201eProces-verbal\u201d, iar i\u0302n caz contrar se i\u0302ntocmes\u0327te formularul \u201eMinuta i\u0302nta\u0302lnirii\u201d fiind prev\u0103zut i\u0302nscrierea la rubrica \u201eAlte ment\u0327iuni\u201d data de i\u0302ncepere.<\/p>\n

I\u0302n acest sens, a fost elaborat proiectul actului normativ .<\/p>\n

 <\/p>\n

Societatea TVG TAX AUDIT SRL<\/strong><\/p>\n

Societate de consultan\u021b\u0103 fiscal\u0103<\/strong><\/p>\n

Societate de audit financiar<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Material publicat \u00een cotidianul Mesagerul Hunedorean \u00een data de 11 mai 2021 https:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/activitatea-de-verificare-a-situatiei-fiscale-personale\/ Prin situa\u021bie fiscal\u0103 personal\u0103 se \u00een\u021belege totalitatea<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"colormag_page_layout":"default_layout","_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false},"version":2}},"categories":[4],"tags":[],"class_list":["post-670","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-articole-presa"],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/670","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=670"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/670\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":671,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/670\/revisions\/671"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=670"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=670"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=670"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}