{"id":549,"date":"2020-04-06T12:28:46","date_gmt":"2020-04-06T12:28:46","guid":{"rendered":"http:\/\/tvgtax.ro\/?p=549"},"modified":"2020-04-07T12:32:00","modified_gmt":"2020-04-07T12:32:00","slug":"suspendarea-la-plata-a-obligatiilor-aferente-creditelor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tvgtax.ro\/suspendarea-la-plata-a-obligatiilor-aferente-creditelor\/","title":{"rendered":"Suspendarea la plat\u0103 a obliga\u0163iilor aferente creditelor"},"content":{"rendered":"

Material publicat \u00een cotidianul Mesagerul Hunedorean \u00een data de 06 aprilie 2020<\/p>\n

https:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/suspendarea-la-plata-a-obligatiilor-aferente-creditelor\/<\/a><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Pe site-ul Ministerului Finan\u0163elor Publice, Transparen\u0163\u0103 decizional\u0103, a fost publicat, \u00een data de 4.04.2020, Proiect de Hot\u0103r\u00e2re pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonan\u0163ei de urgen\u0163\u0103 a Guvernului nr. 37\/2020 privind acordarea unor facilit\u0103\u0163i pentru creditele acordate de institu\u0163ii de credit \u015fi institu\u0163ii financiare nebancare anumitor categorii de debitori.
\n\u00cen cele ce urmeaz\u0103, prezent\u0103m condi\u0163iile de acordare a facilit\u0103\u0163ii de suspendare la plata a obliga\u0163iilor aferente creditelor, cu excep\u0163ia creditelor ipotecare contractate de persoane fizice \u2013 a\u015fa cum sunt propuse pentru reglementare la Sec\u0163iunea II din Norme, Credite contractate de debitori, altele dec\u00e2t credite ipotecare contractate de persoane fizice:<\/p>\n

Condi\u0163ii de acordare a facilit\u0103\u0163ii de suspendare la plat\u0103 a obliga\u0163iilor aferente creditelo<\/strong>r, cu excep\u0163ia creditelor ipotecare contractate de persoane fizice<\/strong><\/em>
\nArt. 15.<\/strong><\/p>\n

Facilitatea de suspendare la plat\u0103 a ratelor se acord\u0103 cu respectarea urm\u0103toarelor condi\u0163ii:
\n(1) Perioada pentru care se acord\u0103 facilit\u0103\u0163ile de suspendare la plat\u0103 a ratelor scadente aferente \u00eemprumuturilor, reprezent\u00e2nd rate de capital, dob\u00e2nzi \u015fi comisioane, acordate debitorilor de c\u0103tre creditori se stabile\u015fte pe baza op\u0163iunii debitorului \u015fi este cuprins\u0103 \u00eentre 1 \u015fi 9 luni, f\u0103r\u0103 a putea dep\u0103\u015fi data de 31 decembrie 2020.
\n(2) Perioada maxim\u0103 de rambursare a obliga\u0163iilor de plat\u0103 aferente creditului poate fi extins\u0103 cu o perioad\u0103 aferent\u0103 suspend\u0103rii obliga\u0163iilor de plat\u0103.
\n(3) Suspendarea se acord\u0103 pentru creditele care \u00eendeplinesc urm\u0103toarele condi\u0163ii cumulative:
\na. Au fost acordate p\u00e2n\u0103 la data intr\u0103rii \u00een vigoare a prevederilor Ordonan\u0163ei de urgen\u0163\u0103 a Guvernului nr. 37\/2020, respectiv 30.03.2020, inclusiv;
\nb. Data scaden\u0163ei finale a obliga\u0163iilor de rambursare a ratelor, prev\u0103zut\u0103 \u00een contractele de credit, este ulterioar\u0103 datei de intrare \u00een vigoare a prevederilor Ordonan\u0163ei de urgen\u0163\u0103 a Guvernului nr. 37\/2020, respectiv 30.03.2020, inclusiv;
\nc. Nu le-a fost declarat\u0103 scaden\u0163a anticipat\u0103 p\u00e2n\u0103 la data de 30.03.2020, inclusiv;
\nd. Nu \u00eenregistreaz\u0103 rate scadente restante, la data de 16.03.2020, inclusiv, sau debitorii au efectuat plata obliga\u0163iilor restante p\u00e2n\u0103 la data solicit\u0103rii suspend\u0103rii obliga\u0163iei de plat\u0103 \u00een condi\u0163iile prev\u0103zute la art. 2, alin. (1) din Ordonan\u0163a de urgen\u0163\u0103 a Guvernului nr. 37\/2020.<\/p>\n

Criterii de eligibilitate a debitorilor \u015fi condi\u0163iile de aprobare a cererilor de suspendare la plat\u0103 a ratelor scadente aferente creditelor, cu excep\u0163ia creditelor ipotecare contractate de persoane fizice<\/strong><\/em>
\nArt. 16.<\/strong>
\n(1) Poate beneficia de acordarea facilit\u0103\u0163ii de suspendare a obliga\u0163iei de plat\u0103 a ratelor, dob\u00e2nzilor \u015fi comisioanelor aferente creditului, debitorul ale c\u0103rui venituri au fost afectate direct sau indirect de situa\u0163ia grav\u0103 generat\u0103 de pandemia COVID-19, sub condi\u0163ia transmiterii solicit\u0103rii c\u0103tre creditor cel mai t\u00e2rziu \u00een termen de 45 de zile de la intrarea \u00een vigoare a prevederilor Ordonan\u0163ei de urgen\u0163\u0103 a Guvernului nr. 37\/2020.
\n(2) Debitorul, persoana fizic\u0103, declar\u0103 pe proprie r\u0103spundere c\u0103 i-au fost afectate veniturile proprii \u015fi\/sau veniturile aferente familiei debitorului, direct sau indirect, de situa\u0163ia grav\u0103 generat\u0103 de pandemia COVID-19 fa\u0163\u0103 de nivelul \u00eenregistrat anterior declar\u0103rii st\u0103rii de urgen\u0163\u0103 \u015fi se afl\u0103 \u00een imposibilitatea de a onora obliga\u0163iile de plat\u0103 aferente creditului ca urmare a interven\u0163iei uneia\/mai multora dintre urm\u0103toarele cauze, f\u0103r\u0103 a se limita la acestea: intrarea debitorului\/membrilor familiei acestuia \u00een \u015fomaj tehnic ca efect al \u00eenchiderii\/restr\u00e2ngerii activit\u0103\u0163ii angajatorului, concedierea debitorului\/membrilor familiei acestuia, reducerea salariului debitorului\/membrilor familiei acestuia, plasarea debitorului \u00een carantin\u0103 institu\u0163ionalizat\u0103 sau izolare la domiciliu, \u00eemboln\u0103virea cu COVID-19 etc.
\n(3) Debitorul, cu excep\u0163ia persoanelor fizice, declar\u0103 pe proprie r\u0103spundere c\u0103 i-au fost afectate veniturile proprii, direct sau indirect, de situa\u0163ia grav\u0103 generat\u0103 de pandemia COVID-19 fa\u0163\u0103 de nivelul \u00eenregistrat anterior declar\u0103rii st\u0103rii de urgen\u0163\u0103 \u015fi se afla \u00een imposibilitatea de a onora obliga\u0163iile de plat\u0103 aferente creditului, activitatea fiind afectat\u0103 de urm\u0103toarele condi\u0163ii:
\na. pentru debitori persoanele fizice autorizate, \u00eentreprinderile individuale \u015fi \u00eentreprinderile familiale ce func\u0163ioneaz\u0103 potrivit Ordonan\u0163ei de urgen\u0163\u0103 a Guvernului nr. 44\/2008 privind desf\u0103\u015furarea activit\u0103\u0163ilor economice de c\u0103tre persoanele fizice autorizate, \u00eentreprinderile individuale \u015fi \u00eentreprinderile familiale, aprobat\u0103 cu modific\u0103ri \u015fi complet\u0103ri prin Legea nr. 182\/2016, cu modific\u0103rile \u015fi complet\u0103rile ulterioare, precum \u015fi pentru debitorii care de\u0163in profesii liberale \u015fi profesii care se exercit\u0103 \u00een baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei dac\u0103 activitatea a fost \u00eentrerupt\u0103 total sau par\u0163ial ca efect al deciziilor emise de autorit\u0103\u0163ile publice competente potrivit legii, pe perioada st\u0103rii de urgen\u0163\u0103 decretate, cu urm\u0103toarele urm\u0103ri: restr\u00e2ngerea pie\u0163ei de desfacere, restr\u00e2ngerea num\u0103rului de angaja\u0163i, diminuarea num\u0103rului de furnizori \u015f.a.;
\nb. pentru al\u0163i debitori cu excep\u0163ia persoanelor fizice \u015fi cei men\u0163iona\u0163i la lit. a) dac\u0103 de\u0163in certificatul de situa\u0163ii de urgen\u0163\u0103 emis de Ministerul Economiei, Energiei \u015fi Mediului de Afaceri, sau certificatul pentru situa\u0163ii de urgen\u0163\u0103 emis de Ministerul Economiei, Energiei \u015fi Mediului de Afaceri prin care se constat\u0103 diminuarea veniturilor sau a \u00eencas\u0103rilor sale cu minimum 25% \u00een luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie \u015fi februarie 2020 sau activitatea lor a fost \u00eentrerupt\u0103 par\u0163ial sau total ca efect al deciziilor emise de autorit\u0103\u0163ile publice competente pe perioada st\u0103rii de urgen\u0163\u0103 decretat\u0103, cu urm\u0103toarele urm\u0103ri: restr\u00e2ngerea pie\u0163ei de desfacere, restr\u00e2ngerea num\u0103rului de angaja\u0163i, diminuarea num\u0103rului de furnizori s.a.;<\/p>\n

c. nu se afl\u0103 \u00een insolven\u0163\u0103 la data solicit\u0103rii suspend\u0103rii ramburs\u0103rii creditului, conform informa\u0163iilor disponibile pe pagina web a Oficiului Na\u0163ional al Registrului Comer\u0163ului.
\n(4) \u00cen cazul debitorilor persoane juridice, cererea se formuleaz\u0103 de c\u0103tre reprezentantul legal al acestora.
\n(5) Creditorul analizeaz\u0103 solicitarea formulat\u0103 de debitor, verific\u0103 \u00eencadrarea creditului \u00een condi\u0163iile prev\u0103zute la art. 15 \u015fi ale prezentului articol \u015fi \u00een termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii solicit\u0103rii comunic\u0103 debitorului decizia sa de aprobare\/respingere a cererii de suspendare a obliga\u0163iilor de plat\u0103 a ratelor.
\n(6) Decizia de aprobare con\u0163ine \u015fi num\u0103rul de rate solicitate de debitor \u015fi aprobarea suspend\u0103rii la plat\u0103 \u015fi se comunic\u0103 debitorului \u00een format letric sau prin po\u015fta electronic\u0103 la datele de contact precizate \u00een contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distan\u0163\u0103 oferit de creditor, sau telefonic, cu respectarea obliga\u0163iei creditorului de \u00eenregistrare a convorbirii, dup\u0103 caz, \u00een func\u0163ie de op\u0163iunea exprimat\u0103 de debitor.
\n(7) Modificarea clauzelor contractuale ca efect al aprob\u0103rii solicit\u0103rii debitorului \u00een temeiul prevederilor Ordonan\u0163ei de urgen\u0163\u0103 a Guvernului nr. 37\/2020, se realizeaz\u0103 f\u0103r\u0103 \u00eencheierea de acte adi\u0163ionale, prin notificarea clauzelor contractuale modificate, inclusiv noul grafic de rambursare a creditului, transmis\u0103 de creditor debitorului \u00een termen de 30 de zile de la primirea solicit\u0103rii. Toate garan\u0163iile aferente contactului de credit se men\u0163in. Efectele modific\u0103rii contractelor de credit potrivit prevederilor Ordonan\u0163ei de urgen\u0163\u0103 a Guvernului nr. 37\/2020 se extind de drept asupra oric\u0103ror codebitori, garan\u0163i, inclusiv fideiusori, care au garantat obliga\u0163ia debitorului, precum \u015fi a oric\u0103ror alte p\u0103r\u0163i ale contractului de credit astfel modificat, doar cu acordul prealabil al acestora.
\n(8) Notificarea debitorului se realizeaz\u0103 \u00een format letric sau prin po\u015fta electronic\u0103, la datele de contact precizate \u00een contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distan\u0163\u0103 oferit de creditor, conform op\u0163iunii exprimate de debitor.
\n(9) \u00cen cazul creditelor garantate, \u00een termenul prev\u0103zut la alin. (6) creditorul notific\u0103 \u015fi garantul cu privire la prelungirea valabilit\u0103\u0163ii angajamentului de garantare \u00een condi\u0163iile prevederilor art. 3 alin. (2) \u015fi la modificarea clauzelor angajamentului de garantare \u00een vederea acord\u0103rii facilit\u0103\u0163ii de suspendare \u00een temeiul prevederilor Ordonan\u0163ei de urgen\u0163\u0103 a Guvernului nr. 37\/2020. Perioada maxim\u0103 de valabilitate a garan\u0163iilor prev\u0103zut\u0103 \u00een actele normative cu caracter special care reglementeaz\u0103 programele guvernamentale de garantare poate fi extins\u0103 cu o perioad\u0103 egal\u0103 cu durata suspend\u0103rii obliga\u0163iilor de plat\u0103 aprobat\u0103 \u00een condi\u0163iile prevederilor Ordonan\u0163ei de urgen\u0163\u0103 a Guvernului nr. 37\/2020.<\/p>\n

Caracteristicile facilit\u0103\u0163ii de suspendare la plat\u0103 a obliga\u0163iilor de plat\u0103 a ratelor aferente creditelor contractate de debitori cu excep\u0163ia creditelor ipotecare<\/em><\/strong>
\nArt. 17.<\/strong>
\n(1) Creditorul acord\u0103 la solicitarea debitorului facilitatea de suspendare a obliga\u0163iei de plat\u0103 a ratelor de principal, dob\u00e2nzi \u015fi comisioane, pe perioada stabilit\u0103 conform prevederilor art. 15, \u00een m\u0103sura \u00een care \u00eendepline\u015fte condi\u0163iile de la art. 15 \u015fi 16, conform op\u0163iunii debitorului.
\n(2) \u00cen cazul \u00een care creditorul a aprobat solicitarea debitorului, prelungirea duratei contractuale produce efecte de la data comunic\u0103rii de c\u0103tre debitor a solicit\u0103rii de suspendare c\u0103tre creditor.
\n(3) \u00cen termen de 30 de zile de la primirea solicit\u0103rii prev\u0103zute la alin. (2), creditorul notific\u0103 debitorului clauzele contractului de credit modificate \u00een vederea acord\u0103rii facilit\u0103\u0163ii de suspendare a obliga\u0163iilor conform prevederilor Ordonan\u0163ei de urgen\u0163\u0103 a Guvernului nr. 37\/2020.
\nPrelungirea duratei de creditare aferente creditelor contractate de debitori cu excep\u0163ia creditelor ipotecare
\nArt. 18
\n(1) Perioada de creditare stabilit\u0103 ini\u0163ial \u00een contractul de credit poate fi prelungit\u0103 cu o perioad\u0103 egal\u0103 cu durata suspend\u0103rii obliga\u0163iei de plat\u0103, cu respectarea de c\u0103tre creditori a reglement\u0103rilor interne, inclusiv privind \u00eencadrarea \u00een limita de v\u00e2rst\u0103 a debitorilor persoanelor fizice la terminarea contractului prelungit. Pentru debitorii pentru care prelungirea maturit\u0103\u0163ii creditelor dep\u0103\u015fe\u015fte limita de v\u00e2rst\u0103 prev\u0103zut\u0103 prin reglement\u0103rile creditorilor de acordare a creditelor, creditorii procedeaz\u0103 la restructurarea creditelor cu \u00eencadrarea \u00een limita de v\u00e2rst\u0103.
\n(2) Perioada maxim\u0103 de creditare prev\u0103zut\u0103 \u00een reglement\u0103rile creditorilor poate fi dep\u0103\u015fit\u0103 cu o perioad\u0103 maxim\u0103 egal\u0103 cu durata suspend\u0103rii obliga\u0163iei de plat\u0103.
\nRambursarea obliga\u0163iilor suspendate la plat\u0103 aferente creditelor contractate de debitori cu excep\u0163ia creditelor ipotecare
\nArt. 19
\n(1) Dob\u00e2nda datorat\u0103 de debitori corespunz\u0103tor perioadei de suspendare se capitalizeaz\u0103 la soldul creditului existent la sf\u00e2r\u015fitul perioadei de suspendare, iar capitalul astfel majorat se pl\u0103te\u015fte e\u015falonat p\u00e2n\u0103 la noua maturitate a creditelor sau p\u00e2n\u0103 la maturitatea ini\u0163ial\u0103 \u00een cazul restructur\u0103rii creditelor, \u00eencep\u00e2nd cu luna urm\u0103toare expir\u0103rii perioadei de suspendare, pe durata r\u0103mas\u0103 p\u00e2n\u0103 la noua maturitate a creditelor sau p\u00e2n\u0103 la maturitatea ini\u0163ial\u0103 \u00een cazul restructur\u0103rii creditelor.
\n(2) \u00cen graficul de rambursare ref\u0103cut dup\u0103 acordarea facilit\u0103\u0163ii de suspendare a obliga\u0163iei de plat\u0103 se men\u0163ine rata de dob\u00e2nda la nivelul prev\u0103zut \u00een contractul de credit ini\u0163ial \u00eencheiat \u00eentre debitor \u015fi creditor.\u201d<\/p>\n

Societatea TVG TAX AUDIT S.R.L.<\/strong>
\nSocietate de consultan\u0163\u0103 fiscal\u0103 <\/em><\/p>\n

Societate de audit financiar<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Material publicat \u00een cotidianul Mesagerul Hunedorean \u00een data de 06 aprilie 2020 https:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/suspendarea-la-plata-a-obligatiilor-aferente-creditelor\/ Pe site-ul Ministerului Finan\u0163elor Publice, Transparen\u0163\u0103 decizional\u0103,<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"colormag_page_layout":"default_layout","_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false},"version":2}},"categories":[4],"tags":[],"class_list":["post-549","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-articole-presa"],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/549","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=549"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/549\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":550,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/549\/revisions\/550"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=549"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=549"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=549"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}