<\/a><\/p>\nPe site-ul Ministerului Muncii \u015fi Protec\u0163iei Sociale au fost publicate, \u00een data de 23.03.2020, \u00eentreb\u0103rile frecvente referitoare la \u015fomajul tehnic, acordarea zilelor libere pentru supravegherea copiilor \u015fi la domeniul serviciilor sociale.
\n\u00cen cele ce urmeaz\u0103, prezent\u0103m \u00eentreb\u0103rile (\u015fi r\u0103spunsurile formulate) privind \u015fomajul tehnic \u015fi zilele libere pentru supravegherea copiilor:<\/p>\n
\u00centreb\u0103ri privind \u015fomajul tehnic:<\/em><\/strong><\/p>\n\u00centrebare:<\/strong>\u00a0M\u0103surile de sprijin privind \u015fomajul tehnic pot fi accesate de orice societate comercial\u0103, indiferent de m\u0103rime (nr. de angaja\u0163i)?<\/em>
\nR\u0103spuns:<\/strong>\u00a0DA, cu respectarea condi\u0163iilor prev\u0103zute de OUG 30\/2020. Accesarea m\u0103surii de sprijin privind indemniza\u0163ia pentru \u015fomaj tehnic suportat\u0103 de Stat nu este condi\u0163ionat\u0103 de m\u0103rimea firmei sau de num\u0103rul de angaja\u0163i.
\n\u00centrebare:<\/strong>\u00a0Cuantumul indemniza\u0163iei pentru \u015fomajul tehnic, suportat\u0103 de c\u0103tre Stat, este de 75% din salariul brut sau din salariul net?<\/em>
\nR\u0103spuns:<\/strong>\u00a0Cuantumul indemniza\u0163iei pentru \u015fomajul tehnic este de 75% din salariul BRUT, dar nu mai mult de 75% din c\u00e2\u015ftigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigur\u0103rilor sociale de stat.
\n\u00centrebare:<\/strong>\u00a0Cine solicit\u0103 indemniza\u0163ia pentru \u015fomajul tehnic suportat\u0103 de Stat? Angajatorul sau angajatul?<\/em>
\nR\u0103spuns:<\/strong>\u00a0Angajatorul va face toate demersurile privind \u015fomajul tehnic, conform Codului Muncii, \u015fi se va adresa agen\u0163iilor jude\u0163ene pentru ocuparea for\u0163ei de munc\u0103 pentru a primi fondurile necesare pl\u0103\u0163ii indemniza\u0163iilor pentru \u015fomajul tehnic destinate angaja\u0163ilor.
\n\u00centrebare:<\/strong>\u00a0Care este perioada \u00een care plata indemniza\u0163iei pentru \u015fomajul tehnic este suportat\u0103 de Stat?<\/em>
\nR\u0103spuns:<\/strong>\u00a0Indemniza\u0163iile pentru \u015fomajul tehnic sunt suportate, din bugetul asigur\u0103rilor pentru \u015fomaj, pe perioada st\u0103rii de urgen\u0163\u0103.
\n\u00centrebare:<\/strong>\u00a0Plata \u015fomajului tehnic este virat\u0103 de c\u0103tre Stat \u00een contul angajatorului sau cel al angajatului?<\/em>
\nR\u0103spuns:<\/strong>\u00a0Plata aferent\u0103 indemniza\u0163iilor pentru \u015fomaj tehnic ale angaja\u0163ilor se face \u00een contul ANGAJATORULUI, urm\u00e2nd ca acesta s\u0103 achite contribu\u0163iile aferente indemniza\u0163iilor \u015fi s\u0103 fac\u0103 pl\u0103\u0163ile \u00een conturile ANGAJA\u0162ILOR.
\n\u00centrebare:<\/strong>\u00a0Poate un angajator s\u0103 recurg\u0103 la concedierea tuturor angaja\u0163ilor, f\u0103r\u0103 a apela mai \u00eent\u00e2i la varianta \u015fomajului tehnic?<\/em>
\nR\u0103spuns:<\/strong>\u00a0Angajatorul, dac\u0103 decide s\u0103 recurg\u0103 la concediere, nu este obligat s\u0103 apeleze mai \u00eent\u00e2i la varianta \u015fomajului tehnic, dar concedierea se va face doar \u00een conformitate cu prevederile Codului Muncii, mai exact, respect\u00e2nd art. 75 alin. (1) din Legea nr. 53\/2002 \u2013 Codul Muncii, care stipuleaz\u0103 c\u0103 \u00een cazul concedierii, angajatul trebuie s\u0103 beneficieze de dreptul la un preaviz ce nu poate fi mai mic de 20 de zile lucr\u0103toare.<\/p>\n\u00centrebare:<\/strong>\u00a0\u00cen situa\u0163ia \u00een care angajatorul a suspendat contractele de munc\u0103 ale angaja\u0163ilor, \u00een urma instituirii st\u0103rii de urgen\u0163\u0103 prin Decretul Pre\u015fedintelui Rom\u00e2niei din data 16.03.2020, acesta este acoperit de m\u0103sura de sprijin privind \u015fomajul tehnic pentru perioada dintre instituirea st\u0103rii de urgen\u0163\u0103 \u015fi publicarea \u00een Monitorul Oficial a OUG nr. 30\/2020?<\/em>
\nR\u0103spuns:<\/strong>\u00a0DA, \u00een cazul angajatorilor afecta\u0163i direct de deciziile emise de autorit\u0103\u0163ile publice competente potrivit legii, pe perioada st\u0103rii de urgen\u0163\u0103. Schema de sprijin privind \u015fomajul tehnic acoper\u0103 \u00eentreaga perioad\u0103 a st\u0103rii de urgen\u0163\u0103 instituit\u0103 prin Decretul Pre\u015fedintelui Rom\u00e2niei, pentru salaria\u0163ii angajatorilor a c\u0103ror activitate a fost afectat\u0103 direct de deciziile emise de autorit\u0103\u0163ile publice competente potrivit legii, pe perioada st\u0103rii de urgen\u0163\u0103, \u00eencep\u00e2nd cu data \u00een care contractele individuale de munc\u0103 au fost suspendate, conform art. 52, lit.c) din Codul muncii. Astfel, este prev\u0103zut la art. XI alin. (2) lit. a) dreptul de a beneficia de indemniza\u0163ia pentru \u015fomaj tehnic, suportat\u0103 din bugetul asigur\u0103rilor pentru \u015fomaj, singura condi\u0163ie fiind ob\u0163inerea unui certificat de situa\u0163ii de urgen\u0163\u0103 emis de Ministerul Economiei, Energiei \u015fi Mediului de Afaceri.<\/p>\n\u00cen schimb, \u00een situa\u0163ia salaria\u0163ilor angajatorilor care \u015fi-au redus activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19, art. XI alin. (2) lit b) \u015fi alin. (3) prevede dreptul acestora de a beneficia de indemniza\u0163ia pentru \u015fomaj tehnic suportat\u0103 de Stat, condi\u0163ia fiind depunerea de c\u0103tre angajator a unei declara\u0163ii pe proprie r\u0103spundere prin care arat\u0103 c\u0103 \u00eenregistreaz\u0103 o diminuare a \u00eencas\u0103rilor din luna anterioar\u0103 depunerii declara\u0163iei, cu un procent de minimum 25% fa\u0163\u0103 de media \u00eencas\u0103rilor din perioada ianuarie-februarie 2020 \u015fi c\u0103 nu are capacitate financiar\u0103 pentru a pl\u0103ti to\u0163i salaria\u0163ii.
\nMen\u0163iunea IMPORTANT\u0102, \u00een acest caz, este c\u0103 angajatorii pot beneficia de plata acestor indemniza\u0163ii pentru cel mult 75% dintre angaja\u0163ii care au contracte individuale de munc\u0103 ACTIVE la data intr\u0103rii \u00een vigoare a OUG nr. 30\/2020. A\u015fadar, pentru angajatorii prev\u0103zu\u0163i de art. XI lit. b) care au suspendat contractele de munc\u0103 ale angaja\u0163ilor anterior public\u0103rii \u00een Monitorul Oficial a OUG nr. 30\/2020, perioada dintre instituirea st\u0103rii de urgen\u0163\u0103 prin Decretul Pre\u015fedintelui Rom\u00e2niei \u015fi data public\u0103rii OUG nr. 30\/2020 \u00een Monitorul Oficial nu este acoperit\u0103 de m\u0103sura de sprijin privind \u015fomajul tehnic.
\n\u00centrebare:<\/strong>\u00a0Persoanele fizice autorizate a c\u0103ror activitate a fost afectat\u0103 de instituirea st\u0103rii de urgen\u0163\u0103 beneficiaz\u0103 de vreo m\u0103sur\u0103 de sprijin din partea Statului?<\/em>
\nR\u0103spuns:<\/strong>\u00a0DA. Persoanele fizice autorizate se \u00eencadreaz\u0103 \u00een categoria descris\u0103 de art. XV al OUG nr. 30\/2020, mai exact \u201dal\u0163i profesioni\u015fti, astfel cum sunt reglementa\u0163i de Legea nr. 287\/2009 privind Codul Civil, care nu au calitatea de angajatori\u201d. \u00cen situa\u0163ia \u00een care ace\u015ftia \u00eentrerup activitatea total sau par\u0163ial, \u00een baza deciziilor emise de autorit\u0103\u0163ile publice competente potrivit legii, beneficiaz\u0103, pe perioada st\u0103rii de urgen\u0163\u0103, de o indemniza\u0163ie egal\u0103 cu salariul minim brut pe \u0163ar\u0103 garantat \u00een plat\u0103 stabilit pentru anul 2020, acordat\u0103 din bugetul general consolidat.<\/p>\n\u00centreb\u0103ri privind zilele libere pentru supravegherea copiilor:<\/em><\/strong><\/p>\n\u00centrebare:<\/strong>\u00a0De c\u00e2nd se poate solicita acordarea de zile libere pentru supravegherea copiilor av\u00e2nd \u00een vedere faptul c\u0103 angajatorii invoc\u0103 lipsa normelor de aplicare a Legii nr.19\/2020?<\/em>
\nR\u0103spuns:<\/strong>\u00a0Legea se aplic\u0103 \u00eencep\u00e2nd cu data de 21 martie 2020, respectiv data public\u0103rii Hot\u0103r\u00e2rii de Guvern nr. 217\/2020 \u00een Monitorul Oficial, hot\u0103r\u00e2re care stabile\u015fte efectiv num\u0103rul de zile libere, modul efectiv de aplicare a legii \u015fi modalitatea prin care angajatorii pot deconta sumele de bani.<\/p>\n\u00centrebare:<\/strong>\u00a0Pentru a beneficia de zile libere pentru supravegherea copiilor conform Legii nr. 19\/2020, angajatul poate fi obligat de c\u0103tre angajator s\u0103 epuizeze mai \u00eent\u00e2i zilele aferente concediului de odihn\u0103 pe anul \u00een curs?<\/em>
\nR\u0103spuns:<\/strong>\u00a0NU. Dreptul la concediu de odihn\u0103 anual nu poate forma obiectul vreunei cesiuni, renun\u0163\u0103ri sau limit\u0103ri, conform art. 144 alin. (2) din Codul Muncii.<\/p>\n\u00centrebare:<\/strong>\u00a0\u00cen situa\u0163ia \u00een care ambii p\u0103rin\u0163i ai copilului sub 12 ani sunt cadre medicale \u00een sistemul public de s\u0103n\u0103tate, poate unul dintre ei s\u0103 beneficieze de zile libere pentru supravegherea copiilor?<\/em>
\nR\u0103spuns:<\/strong>\u00a0\u00cen aceast\u0103 situa\u0163ie niciunul dintre p\u0103rin\u0163i nu poate beneficia de zile libere, dar unul dintre p\u0103rin\u0163i beneficiaz\u0103 suplimentar de o indemniza\u0163ie de 75% din salariul de baz\u0103, dar nu mai mult de 75% din c\u00e2\u015ftigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigur\u0103rilor sociale de stat.<\/p>\n <\/p>\n
Societatea TVG TAX AUDIT S.R.L.<\/strong>
\nSocietate de consultan\u0163\u0103 fiscal\u0103<\/em><\/p>\nSocietate de audit financiar<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Material publicat \u00een cotidianul Mesagerul Hunedoarean \u00een data de 24 martie 2020 https:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/masuri-de-protectie-sociala\/ Pe site-ul Ministerului Muncii \u015fi Protec\u0163iei Sociale<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"colormag_page_layout":"default_layout","_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false},"version":2}},"categories":[4],"tags":[],"class_list":["post-545","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-articole-presa"],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/545","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=545"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/545\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":546,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/545\/revisions\/546"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=545"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=545"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=545"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}