{"id":537,"date":"2020-03-03T08:42:23","date_gmt":"2020-03-03T08:42:23","guid":{"rendered":"http:\/\/tvgtax.ro\/?p=537"},"modified":"2020-04-06T08:45:23","modified_gmt":"2020-04-06T08:45:23","slug":"automatizarea-infiintarii-si-ridicarii-popririlor-bancare","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tvgtax.ro\/automatizarea-infiintarii-si-ridicarii-popririlor-bancare\/","title":{"rendered":"Automatizarea \u00eenfiin\u021b\u0103rii \u0219i ridic\u0103rii popririlor bancare"},"content":{"rendered":"

Material publicat \u00een cotidianul Mesagerul Hunedorean \u00een data de 03 martie 2020.<\/p>\n

https:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/automatizarea-infiintarii-si-ridicarii-popririlor-bancare\/<\/a><\/p>\n

\"\"<\/a><\/p>\n

Pe site-ul Ministerului Finan\u021belor Publice, Transparen\u021b\u0103 decizional\u0103, a fost publicat, \u00een data de 27.02.2020, Proiect Ordin privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distan\u021b\u0103 a actelor de executare \u0219i a procedurii de comunicare a acestora.<\/p>\n

Motivul\/scopul emiterii actului normativ \u0219i sinteza reglement\u0103rilor stabilite se reg\u0103sesc \u00een con\u021binutul referatului de aprobare, astfel:<\/p>\n

Av\u00e2nd \u00een vedere necesitatea cre\u0103rii mecanismului privind automatizarea \u00eenfiin\u0163\u0103rii \u015fi ridic\u0103rii popririlor bancare de c\u0103tre organele de executare silit\u0103 din subordinea Agen\u0163iei Na\u0163ionale de Administrare Fiscal\u0103, \u00een limita sumelor \u00eenscrise \u00een actele de executare silit\u0103, astfel \u00eenc\u00e2t disponibilit\u0103\u0163ile b\u0103ne\u015fti existente \u00een conturile contribuabililor s\u0103 nu fie afectate peste limita sumelor \u00eenscrise \u00een adresa de \u00eenfiin\u021bare a popririi bancare, \u015fi s\u0103 nu produc\u0103 sincope \u00een activitatea desf\u0103\u015furat\u0103 de ace\u015ftia, iar ridicarea m\u0103surilor de executare silit\u0103 prin poprire bancar\u0103 s\u0103 se realizeze cu operativitate, s-a elaborat proiectul de ordin prin care sunt stabilite urm\u0103toarele:<\/p>\n

    \n
  1. comunicarea c\u0103tre institu\u0163iile de credit a actelor de executare se realizeaz\u0103 prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distan\u0163\u0103, \u00een spa\u0163iul privat de pe portalul Agen\u0163iei Na\u0163ionale de Administrare Fiscal\u0103, printr-un sistem informatic prin care utilizatorii \u00eencarc\u0103 \u015fi descarc\u0103 documente. Actele de executare se comunic\u0103 prin portal, sub forma unui fi\u015fier .pdf cu .xml ata\u015fat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distan\u0163\u0103, conform legii;<\/li>\n
  2. procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distan\u0163\u0103 c\u0103tre institu\u0163iile de credit a actelor de executare silit\u0103, precum \u015fi condi\u0163iile \u00een care aceasta se realizeaz\u0103 este prev\u0103zut\u0103 \u00een anexa nr. 1 a actului normativ;<\/li>\n<\/ol>\n

    Fluxurile principale ale sistemului sunt urm\u0103toarele:<\/p>\n

      \n
    • \u00eenfiin\u021barea popririlor asupra conturilor bancare prin procese informatice zilnice;<\/li>\n
    • transmiterea de c\u0103tre institu\u021biile de credit la ANAF a informa\u021biilor privind suma pe care o pot pl\u0103ti (sold cert). Informa\u021biile din acest tip de mesaj sunt minime (num\u0103rul de eviden\u021b\u0103 a pl\u0103\u021bii, codul fiscal al debitorului, codul fiscal al destinatarului pl\u0103\u021bii pentru identificarea popririlor aferente sediilor secundare, suma ce poate fi pl\u0103tit\u0103, data la care se comunic\u0103 suma);<\/li>\n
    • transmiterea de c\u0103tre ANAF c\u0103tre institu\u021biile de credit a sumelor de plat\u0103, av\u00e2nd \u00een vedere soldul final al popririi \u0219i algoritmul de repartizare a sumelor ce urmeaz\u0103 a fi pl\u0103tite;<\/li>\n
    • validarea \u0219i \u00eenregistrarea pl\u0103\u021bilor virate \u00een contul deschis special la nivelul Trezoreriei Operative Centrale \u2013 pentru institu\u021biile de credit care vor opta pentru schimbul de mesaje cu ANAF pl\u0103\u021bile recep\u021bionate de c\u0103tre Trezoreria Operativ\u0103 Central\u0103 \u00een contul IBAN destinat popririlor sunt supuse unui proces de validare, introdus cu scopul de a asigura corectitudinea elementelor privind identificarea debitorilor, a popririlor \u0219i a beneficiarului pl\u0103\u021bii. Pl\u0103\u021bile neconforme din punct de vedere al valid\u0103rilor, se restituie de c\u0103tre Trezoreria Operativ\u0103 Central\u0103;<\/li>\n
    • \u00eenregistrarea pl\u0103\u021bilor la nivelul Punctului central;<\/li>\n
    • ridicarea popririlor \u0219i transmiterea acestora institu\u021biilor de credit.<\/li>\n<\/ul>\n
        \n
      1. \u00eencheierea de c\u0103tre institu\u0163iile de credit care doresc s\u0103 adere la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distan\u0163\u0103 a actelor de executare silit\u0103, a unei Conven\u0163ii-cadru de aderare a institu\u021biilor de credit la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distan\u0163\u0103 a actelor de executare silit\u0103, al c\u0103rui model este prev\u0103zut \u00een anexa nr. 2 a actului normativ;<\/li>\n
      2. aprobarea modelului, precum \u015fi a modului de difuzare, utilizare \u015fi de p\u0103strare a formularului \u201eAdres\u0103 pentru \u00een\u015ftiin\u0163area institu\u0163iilor de credit privind sumele r\u0103mase de recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle \u00eenfiin\u0163ate prin mijloace electronice de transmitere la distan\u0163\u0103\u201d, prev\u0103zut \u00een anexa nr. 3 a actului normativ;<\/li>\n
      3. data comunic\u0103rii c\u0103tre institu\u0163ia de credit a actului de executare este prima zi bancar\u0103 urm\u0103toare zilei \u00eenc\u0103rc\u0103rii actului de executare \u00een sistemul informatic, iar ora comunic\u0103rii este ora de \u00eencepere a zilei bancare. Aceste informa\u0163ii se stabilesc, pentru fiecare institu\u0163ie de credit, prin Conven\u0163ia-cadru.<\/li>\n<\/ol>\n

        De asemenea, prin proiectul de ordin a fost reglementat ca prelucr\u0103rile de date cu caracter personal cuprinse \u00een actele de executare comunicate institu\u0163iilor de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distan\u0163\u0103 se realizeaz\u0103 \u00een conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016\/679 al Parlamentului European \u0219i al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protec\u021bia persoanelor fizice \u00een ceea ce prive\u0219te prelucrarea datelor cu caracter personal \u0219i privind libera circula\u021bie a acestor date \u0219i de abrogare a Directivei 95\/46\/CE (Regulamentul general privind protec\u021bia datelor). Ministerul Finan\u0163elor Publice, respectiv A.N.A.F., public\u0103 pe portalul de internet propriu o informare cu privire la modul de ducere la \u00eendeplinire a prevederilor Regulamentului men\u021bionat.<\/p>\n

        Totodat\u0103, av\u00e2nd \u00een vedere prevederile art. 46 alin. (4) din Legea nr. 207\/2015 privind Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, cu modific\u0103rile \u015fi complet\u0103rile ulterioare, a fost stabilit ca actele de executare emise \u00een form\u0103 electronic\u0103 de organul fiscal central se vor semna cu semn\u0103tura electronic\u0103 extins\u0103 a Ministerului Finan\u0163elor Publice, bazat\u0103 pe un certificat calificat.<\/p>\n

        De asemenea, se propune abrogarea Ordinului ministrului finan\u021belor publice nr. 691\/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distan\u0163\u0103 a actelor de executare \u015fi a procedurii de comunicare a acestora, publicat \u00een Monitorul Oficial al Rom\u00e2niei, Partea I, nr. 383 din 23 mai 2017.<\/p>\n

        Din punct de vedere al aplic\u0103rii \u00een timp, procedura vizeaz\u0103 popririle \u00eenfiin\u021bate dup\u0103 data intr\u0103rii \u00een vigoare a ordinului<\/strong>, respectiv adresele de \u00eenfiin\u021bare a popririi emise \u0219i comunicate dup\u0103 momentul la care ordinul intr\u0103 \u00een vigoare.<\/p>\n

        \u00cen acest context, adresele de \u00eenfiin\u021bare a popririi emise \u0219i comunicate p\u00e2n\u0103 la data intr\u0103rii \u00een vigoare a ordinului vor fi supuse regulilor procedurale aplicabile la momentul respectiv, potrivit principiului tempus regit actum.<\/p>\n

        De asemenea, trebuie precizat c\u0103 Ministerul Finan\u021belor Publice \u2013 Agen\u021bia Na\u021bional\u0103 de Administrare Fiscal\u0103 pune la dispozi\u021bia institu\u021biilor de credit sistemul informatic<\/strong> necesar implement\u0103rii mecanismului popririi electronice \u00eencep\u00e2nd cu data intr\u0103rii \u00een vigoare a ordinului, iar aderarea institu\u021biilor de credit la noul mecanism este op\u021bional\u0103 prin semnarea Conven\u021biei–<\/em>cadru de aderare a institu\u021biilor de credit la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distan\u0163\u0103 a actelor de executare silit\u0103.<\/p>\n

        P\u00e2n\u0103 la momentul \u00een care o institu\u021bie de credit va adera la noul mecanism de \u00eenfiin\u021bare a popririlor, prin semnarea Conven\u021biei, organul fiscal va comunica \u00eenfiin\u021b\u0103rile \u0219i ridic\u0103rile de popriri potrivit procedurilor aplicabile \u00een prezent. \u00cen acest caz, exist\u0103 posibilitatea ca pentru clien\u021bii acestor institu\u021bii de credit s\u0103 se crediteze contul Trezoreriei cu o suma mai mare dec\u00e2t soldul r\u0103mas de plat\u0103 din poprirea ini\u021bial\u0103 deoarece nu se poate realiza schimbul de meseje intermediar privind soldul r\u0103mas de plat\u0103 din poprirea ini\u021bial\u0103, \u00eens\u0103 suma va fi restituit\u0103, din oficiu, de organul fiscal \u00een termen de cel mult 5 zile lucr\u0103toare conform procedurilor existente.<\/p>\n

        Totodat\u0103 trebuie subliniat faptul c\u0103 noul mecanism de \u00eenfiin\u021bare \u0219i ridicare a popririlor este \u00een <\/strong>avantajul clien\u021bilor institu\u021biilor de credit<\/strong> care au calitatea de debitor fa\u021b\u0103 de ANAF astfel \u00eenc\u00e2t disponibilit\u0103\u0163ile b\u0103ne\u015fti existente \u00een conturile debitorilor s\u0103 nu fie afectate peste nivelul soldului r\u0103mas de plat\u0103<\/strong>, pe de o parte, iar pe de alt\u0103 parte, ridicarea m\u0103surilor de executare silit\u0103 prin poprire bancar\u0103 s\u0103 se realizeze cu operativitate, \u00een timp real<\/strong>.<\/p>\n

         <\/p>\n

        Societatea TVG TAX AUDIT S.R.L.<\/strong><\/p>\n

        Societate de consultan\u021b\u0103 fiscal\u0103<\/p>\n

        Societate de audit financiar<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

        Material publicat \u00een cotidianul Mesagerul Hunedorean \u00een data de 03 martie 2020. https:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/automatizarea-infiintarii-si-ridicarii-popririlor-bancare\/ Pe site-ul Ministerului Finan\u021belor Publice, Transparen\u021b\u0103 decizional\u0103,<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"colormag_page_layout":"default_layout","_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false},"version":2}},"categories":[4],"tags":[],"class_list":["post-537","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-articole-presa"],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/537","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=537"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/537\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":538,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/537\/revisions\/538"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=537"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=537"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=537"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}