<\/a><\/p>\n\u00cen general, obiectul unei inspec\u021bii fiscale are ca obiective:
\n– verificarea legalit\u0103\u021bii \u0219i conformit\u0103\u021bii declara\u021biilor fiscale \u0219i\/sau opera\u021biunilor relevante pentru inspec\u021bia fiscal\u0103, a corectitudinii \u0219i exactit\u0103\u021bii \u00eendeplinirii obliga\u021biilor \u00een leg\u0103tur\u0103 cu stabilirea bazelor de impozitare \u0219i a obliga\u021biilor fiscale principale privind:
\n1. Taxa pe valoarea ad\u0103ugat\u0103;
\n2. Impozit pe profit.
\n– verificarea respect\u0103rii prevederilor legisla\u021biei fiscale \u0219i contabile;
\n– verificarea altor aspecte relevante pentru impozitare, dac\u0103 prezint\u0103 interes pentru aplicarea legisla\u021biei fiscale \u0219i contabile.<\/p>\n
\u00cen ceea ce prive\u0219te tranzac\u021biile \u00eentre persoanele afiliate, organele de inspec\u021bie procedeaz\u0103 la emiterea Solicit\u0103rii de \u00eentocmire \u0219i prezentare a dosarului pre\u021burilor de transfer, \u00een cazul contribuabililor\/pl\u0103titorilor ce au obliga\u021bia elabor\u0103rii \u0219i prezent\u0103rii acestuia conform prevederilor art.108 alin.(2) din Legea nr.207\/2015 privind Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, cu modific\u0103rile \u0219i complet\u0103rile ulterioare.
\n\u00cen conformitate cu prevederile art.11 alin.(4) din Legea nr.227\/2015 privind Codul fiscal, cu modific\u0103rile \u0219i complet\u0103rile ulterioare, \u201d (…) \u00cen cadrul unei tranzac\u021bii, al unui grup de tranzac\u021bii \u00eentre persoane afiliate, organele fiscale pot ajusta, \u00een cazul \u00een care principiul valorii de pia\u021b\u0103 nu este respectat … suma venitului sau a cheltuielii, aferente rezultatului fiscal oric\u0103reia dintre p\u0103r\u021bile afiliate pe baza nivelului tendin\u021bei centrale a pie\u021bei (…)\u201d.<\/p>\n
Astfel, \u00een situa\u021bia ajust\u0103rii cheltuielilor la beneficiarul livr\u0103rilor\/prest\u0103rilor, constat\u0103rile fiscale cu privire la impozitul pe profit se concretizeaz\u0103, ca urmare a ajust\u0103rilor, \u00een stabilirea impozitului pe profit suplimentar.<\/p>\n
\u00cen practic\u0103, datorit\u0103 practicii neunitare a organelor de inspec\u021bie fiscal\u0103 din cadrul ANAF, \u00eent\u00e2lnim situa\u021bii \u00een care constat\u0103rile fiscale vizeaz\u0103 \u0219i taxa pe valoarea ad\u0103ugat\u0103 \u00een cazul contribuabililor\/pl\u0103titorilor care au drept de deducere integral.<\/p>\n
Dispozi\u021biile legale \u00eenc\u0103lcate invocate de organele de inspec\u021bie fiscal\u0103 \u00een con\u021binutul constat\u0103rilor cu privire la taxa pe valoarea ad\u0103ugat\u0103 precizeaz\u0103, de regul\u0103: \u201dprin nedeterminarea corect\u0103 a TVA au fost \u00eenc\u0103lcate prevederile art.11 alin.(4) \u0219i art.286 alin.(1) lit.e) din Legea nr.227\/2015 privind Codul fiscal, cu modific\u0103rile \u0219i complet\u0103rile ulterioare.\u201d<\/p>\n
\u00cen opinia noastr\u0103, at\u00e2t temeiul de drept, c\u00e2t \u0219i dispozi\u021biile legale \u00eenc\u0103lcate, men\u021bionate mai sus, invocate de c\u0103tre organele de inspec\u021bie fiscal\u0103 \u00een con\u021binutul constat\u0103rilor cu privire la taxa pe valoarea ad\u0103ugat\u0103, \u00een cazul contribuabililor\/pl\u0103titorilor p\u0103r\u021bi afiliate care au drept de deducere integral, nu sunt aplicabile, motivat de urm\u0103toarele:
\n1. \u00cen conformitate cu prevederile art.11 alin.(4) din Legea nr.227\/2015 privind Codul fiscal, cu modific\u0103rile \u0219i complet\u0103rile ulterioare, \u201d(…) \u00cen cadrul unei tranzac\u021bii, al unui grup de tranzac\u021bii \u00eentre persoanele afiliate, organele fiscale pot ajusta (…) suma venitului sau cheltuieli aferente rezultatului fiscal oric\u0103reia dintre p\u0103r\u021bile afiliate pe baza nivelului tendin\u021bei centrale a pie\u021bei (…)\u201d.
\nPotrivit reglement\u0103rilor art.11 alin.(5) din Lege, \u201dPrevederile alin. (1) \u2013 (4) se aplic\u0103 \u00een scopul stabilirii impozitelor directe, iar \u00een conformitate cu prevederile art.265 din Lege, \u201dTaxa pe valoarea ad\u0103ugat\u0103 este un impozit indirect (…)\u201d.
\n2. Baza de impozitare a TVA \u00eentre p\u0103r\u021bi afiliate \u2013 reglementat\u0103 la art.286 alin.(1) lit.e) din Legea nr.227\/2015 privind Codul fiscal, cu modific\u0103rile \u0219i complet\u0103rile ulterioare – prevede o excep\u021bie de la regula de baz\u0103, respectiv atunci c\u00e2nd beneficiarul este o persoan\u0103 afiliat\u0103 furnizorului\/prestatorului potrivit prevederilor art.7 pct.20 din Legea nr.227\/2015, cu modific\u0103rile \u0219i complet\u0103rile ulterioare, baza de impozitare este considerat\u0103 valoarea de pia\u021b\u0103 \u00een urm\u0103toarele situa\u021bii (sunt transpuse prevederile art.80 din Directiva TVA):
\n– atunci c\u00e2nd contrapartida este mai mic\u0103 dec\u00e2t valoarea de pia\u021b\u0103 \u0219i beneficiarul livr\u0103rii sau al prest\u0103rii nu are drept complet de deducere;
\n– atunci c\u00e2nd contrapartida este mai mic\u0103 dec\u00e2t valoarea de pia\u021b\u0103 \u0219i furnizorul sau prestatorul nu are un drept complet de deducere, livrarea sau prestarea fiind scutit\u0103 f\u0103r\u0103 drept de deducere;
\n– atunci c\u00e2nd contrapartida este mai mare dec\u00e2t valoarea de pia\u021b\u0103 \u0219i furnizorul sau prestatorul nu are drept complet de deducere;
\nPrevederile art.286 alin.(1) lit.e) se aplic\u0103 exclusiv pentru situa\u021biile expres men\u021bionate mai sus, nefiind aplicabile atunci c\u00e2nd p\u0103r\u021bile afiliate au drept de deducere integral. Indiferent de pre\u021bul utilizat \u00een cadrul tranzac\u021biilor acesta nu va fi comparat cu pre\u021bul de pia\u021b\u0103. \u00cen acest sens, amintim \u0219i jurispruden\u021ba CJUE – cauzele conexate C-621\/10 \u0219i C-129\/ Balkan \u0219i Prodinvest.
\nPreciz\u0103m c\u0103 organele de inspec\u021bie fiscal\u0103 au obliga\u021bia de a aplica hot\u0103r\u00e2rile CJUE \u00een cadrul inspec\u021biilor sau aprecierilor pe care le efectueaz\u0103 asupra situa\u021biei fiscale a contribuabililor, iar contribuabilii au dreptul la aplicarea hot\u0103r\u00e2rilor Cur\u021bii.
\nNu \u00een ultimul r\u00e2nd, men\u021bion\u0103m c\u0103 astfel de constat\u0103ri cu privire la taxa pe valoarea ad\u0103ugat\u0103 afecteaz\u0103 principiul neutralit\u0103\u021bii fiscale, pentru baza impozabil\u0103 stabilit\u0103 suplimentar realiz\u00e2ndu-se o dubl\u0103 impunere: pe de o parte colectarea integral\u0103 a taxei de c\u0103tre furnizor\/prestator, iar pe de alt\u0103 parte neacordarea dreptului de deducere integral\u0103 pentru beneficiarul livr\u0103rii\/prest\u0103rii.<\/p>\n
Societatea TVG TAX AUDIT S.R.L.
\nSocietate de consultan\u021b\u0103 fiscal\u0103
\nSocietate de audit financiar<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Material publicat \u00een cotidianul Mesagerul Hunedorean \u00een data de 10 decembrie 2019 https:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/baza-de-impozitare-a-tva-intre-parti-afiliate\/ \u00cen general, obiectul unei inspec\u021bii fiscale are<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"colormag_page_layout":"default_layout","_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false},"version":2}},"categories":[4],"tags":[],"class_list":["post-517","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-articole-presa"],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/517","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=517"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/517\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":518,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/517\/revisions\/518"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=517"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=517"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=517"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}