Interzicerea acord\u0103rii de avansuri sau \u00eemprumuturi ac\u021bionarilor\/asocia\u021bilor \u2013 inclusiv \u00een cazul \u00een care ace\u0219tia reprezint\u0103 entit\u0103\u021bi afiliate \u2013 la societ\u0103\u021bile care opteaz\u0103 pentru distribuiri trimestriale de dividende, p\u00e2n\u0103 nu se regularizeaz\u0103 sumele astfel distribuite \u00een cursul anului.<\/li>\n<\/ol>\nInterdic\u021bia men\u021bionat\u0103 nu vizeaz\u0103 avansurile acordate \u00een leg\u0103tur\u0103 cu desf\u0103\u0219urarea activit\u0103\u021bii economice;<\/p>\n
2. Introducerea posibilit\u0103\u021bii distribuirii sub form\u0103 de dividende din anumite rezerve existente la nivelul societ\u0103\u021bii, precum \u0219i din rezultatul reportat \u00eenregistrat de aceasta. Men\u021bionarea explicit\u0103 a elementelor de capitaluri proprii care pot fi distribuite ca dividende asigur\u0103 o interpretare unitar\u0103 a conceptului de \u201erezerve distribuibile\/disponibile pentru distribuire\u201d;<\/p>\n
3. Introducerea de prevederi referitoare la acoperirea cu prioritate din profitul curent, a pierderilor contabile reportate \u0219i constituirea rezervelor prev\u0103zute de cerin\u021bele legale sau statutare, \u00eenainte de distribuirea de dividende;<\/p>\n
4.Desemnarea autorit\u0103\u021bilor cu competen\u021b\u0103 \u00een domeniul monitoriz\u0103rii entit\u0103\u021bilor care se confrunt\u0103 cu probleme financiare \u00een raport cu nivelul legal de capital, respectiv Ministerul Finan\u021belor Publice \u2013 Agen\u0163ia Na\u0163ional\u0103 de Administrare Fiscal\u0103 \u0219i Oficiul Na\u021bional al Registrului Comer\u021bului;<\/p>\n
5. Introducerea prevederii referitoare la conversia obligatorie \u00een ac\u021biuni\/p\u0103r\u021bi sociale a datoriilor societ\u0103\u021bii fa\u021b\u0103 de ac\u021bionari\/asocia\u021bi, rezultate din \u00eemprumuturi sau alte finan\u021b\u0103ri acordate de ace\u0219tia, la societ\u0103\u021bile la care activul net a sc\u0103zut sub jum\u0103tate din capitalul social. Conversia se efectueaz\u0103 \u00een condi\u021biile art. 216 din lege.<\/p>\n
La societ\u0103\u021bile la care ac\u021bionari\/asocia\u021bi sunt statul sau unit\u0103\u021bile administrativ-teritoriale, datoriile respective nu includ datoriile fa\u021b\u0103 de bugetul general consolidat, respectiv \u00eemprumuturile pe care societ\u0103\u021bile le primesc potrivit legii, din veniturile rezultate din privatizare.<\/p>\n
Potrivit prevederilor alin. (1) \u0219i (4) ale art. 153^24 din forma actual\u0103 a legii, dac\u0103 consiliul de administra\u0163ie\/directoratul constat\u0103 c\u0103 activul net al societ\u0103\u0163ii s-a diminuat la mai pu\u0163in de jum\u0103tate din valoarea capitalului social subscris, va convoca de \u00eendat\u0103 adunarea general\u0103 extraordinar\u0103 pentru a decide dac\u0103 societatea trebuie s\u0103 fie dizolvat\u0103.<\/p>\n
Dac\u0103 adunarea general\u0103 extraordinar\u0103 nu hot\u0103r\u0103\u015fte dizolvarea societ\u0103\u0163ii, atunci societatea este obligat\u0103 ca, cel t\u00e2rziu p\u00e2n\u0103 la \u00eencheierea exerci\u0163iului financiar ulterior celui \u00een care au fost constatate pierderile \u015fi sub rezerva dispozi\u0163iilor referitoare la cerin\u021bele privind nivelul minim de capital, s\u0103 procedeze la reducerea capitalului social cu un cuantum cel pu\u0163in egal cu cel al pierderilor care nu au putut fi acoperite din rezerve, dac\u0103 \u00een acest interval activul net al societ\u0103\u0163ii nu a fost reconstituit p\u00e2n\u0103 la nivelul prev\u0103zut de lege.<\/p>\n
Conform proiectului de act normativ (alin.4^2 propus a se introduce la art. 153^24), societ\u0103\u021bile care \u00eenregistreaz\u0103 datorii fa\u021b\u0103 de ac\u021bionari\/asocia\u021bi, rezultate din \u00eemprumuturi sau alte finan\u021b\u0103ri acordate de ace\u0219tia, procedeaz\u0103 la conversia \u00een ac\u021biuni\/p\u0103r\u021bi sociale a acestor datorii, p\u00e2n\u0103 la sf\u00e2r\u0219itul exerci\u021biului financiar \u00een care au fost constatate pierderile. Dac\u0103 societatea nu efectueaz\u0103 conversia p\u00e2n\u0103 la aceast\u0103 dat\u0103, ea urmeaz\u0103 a fi dizolvat\u0103 de c\u0103tre instan\u021b\u0103, la cererea MFP \u2013 ANAF.<\/p>\n
Referitor la aplicabilitatea prevederilor alin. (4^1) propus a se introduce la art. 153^24, av\u00e2nd \u00een vedere posibilitatea ca societatea s\u0103 ramburseze \u2013 total sau par\u021bial \u2013 datoriile fa\u021b\u0103 de ac\u021bionari\/asocia\u021bi, ulterior datei aprob\u0103rii situa\u021biilor financiare anuale, pot fi identificate urm\u0103toarele cazuri:<\/p>\n
\n- dac\u0103, p\u00e2n\u0103 la sf\u00e2r\u0219itul exerci\u021biului financiar \u00een care au fost constatate pierderile, activul net a fost reconstituit \u00een condi\u021biile art. 153^24 alin. (4), respectiv prin majorare capital social sau acoperire a pierderii contabile \u2013 nu se aplic\u0103 prevederile (4^2), referitoare la conversia datoriilor;<\/li>\n
- dac\u0103, p\u00e2n\u0103 la sf\u00e2r\u0219itul exerci\u021biului financiar \u00een care au fost constatate pierderile, societatea nu mai are eviden\u021biate astfel de datorii, dar r\u0103m\u00e2ne subcapitalizat\u0103 \u2013 societatea aplic\u0103 prevederile art. 153^24 alin. (4), \u00een scopul evit\u0103rii dizolv\u0103rii;<\/li>\n
- dac\u0103, p\u00e2n\u0103 la sf\u00e2r\u0219itul exerci\u021biului financiar \u00een care au fost constatate pierderile, societatea nu mai are eviden\u021biate astfel de datorii \u0219i, \u00een plus, nu mai este sub inciden\u021ba art. 153^24 alin. (1) \u2013 dizolvarea nu mai are obiect.<\/li>\n<\/ul>\n
Ca urmare, dizolvarea prev\u0103zut\u0103 la alin. (4^2) al art. 153^24 opereaz\u0103 doar \u00een cazul societ\u0103\u021bilor care au datorii fa\u021b\u0103 de ac\u021bionari\/asocia\u021bi \u0219i care, p\u00e2n\u0103 la sf\u00e2r\u0219itul exerci\u021biului financiar \u00een care a fost constatat\u0103 pierderea de activ net, nu au aplicat prevederile art. 153^24 alin. (4) referitoare la majorarea capitalului social sau acoperirea pierderii contabile.<\/p>\n
Societ\u0103\u021bile sunt obligate s\u0103 notifice ANAF, \u00een termen de 30 de zile de la hot\u0103r\u00e2rea AGA, asupra deciziei cu privire la reconstituirea activului net, respectiv la conversia datoriilor, dup\u0103 caz. Aceast\u0103 notificare se efectueaz\u0103 \u00een condi\u021biile stabilite prin ordin al ministrului finan\u021belor publice;<\/p>\n
6. Proiectul de ordonan\u021b\u0103 preia solu\u0163ii ale legisla\u0163iei comunitare de reducere \u015fi\/sau simplificare a formalit\u0103\u0163ilor de publicitate \u015fi raportare impuse societ\u0103\u0163ilor comerciale, prin implementarea Directivei (UE) 2017\/1132 a Parlamentului European \u0219i a Consiliului din 14 iunie 2017 privind anumite aspecte ale dreptului societ\u0103\u0163ilor comerciale (codificare).<\/p>\n
Principalele modific\u0103ri preconizate fac referire la:<\/p>\n
\n- asigurarea publicit\u0103\u021bii legale a datelor privind societ\u0103\u021bile al c\u0103ror activ net s-a diminuat la mai pu\u021bin de jum\u0103tate din valoarea capitalului social subscris, stabilirea obliga\u021biilor societ\u0103\u021bilor care se afl\u0103 \u00een aceast\u0103 situa\u021bie, precum \u0219i instituirea, \u00een sarcina Ministerului Finan\u021belor Publice \u2013 Agen\u021bia Na\u021bional\u0103 de Administrare Fiscal\u0103, a obliga\u021biei de a solicita dizolvarea societ\u0103\u021bilor men\u021bionate la art. 153^24 din Legea societ\u0103\u021bilor nr. 31\/1990;<\/li>\n
- transferul competen\u021bei de solu\u021bionare a ac\u021biunilor de dizolvare judiciar\u0103 de la instan\u021bele judec\u0103tore\u0219ti la Oficiul Na\u021bional al Registrului Comer\u021bului \u0219i simplificarea procedurilor de numire a lichidatorului \u0219i de efectuare a publicit\u0103\u021bii legale a rezolu\u021biilor de dizolvare.<\/li>\n<\/ul>\n
Actualele reguli de dizolvare urmeaz\u0103 s\u0103 opereze \u00een continuare, cu men\u021biunea c\u0103 dizolvarea nu va mai fi efectuat\u0103 de tribunal, ci de \u00a0persoana competent\u0103 cu solu\u021bionarea cererilor de \u00eenregistrare \u00een registrul comer\u021bului, aplic\u00e2ndu-se regulile prev\u0103zute de Codul de procedur\u0103 civil\u0103.<\/p>\n
Astfel, modific\u0103rile stipulate \u00een prezentul proiect vor conduce la l\u0103rgirea accesului la informa\u0163iile \u00eenregistrate \u00een registrul comer\u0163ului, la simplificarea formalit\u0103\u021bilor \u0219i sc\u0103derea costurilor administrative, la degrevarea activit\u0103\u021bii\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 7. Introducerea de noi contraven\u021bii \u0219i sanc\u021biuni, corespunz\u0103toare noilor prevederi cuprinse \u00een Legea societ\u0103\u021bilor nr. 31\/1990.<\/p>\n
\n- Legea contabilit\u0103\u021bii nr. 82\/1991:<\/strong><\/li>\n<\/ul>\n
\n- Introducerea de prevederi exprese referitoare la cuprinderea \u00een aria de aplicabilitate a legii a persoanelor prev\u0103zute la art. 13 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227\/2015 privind Codul fiscal, cu modific\u0103rile \u0219i complet\u0103rile ulterioare, respectiv a persoanelor juridice str\u0103ine care au reziden\u021ba fiscal\u0103 \u00een Rom\u00e2nia;<\/li>\n
- Introducerea de prevederi exprese prin care s\u0103 se stabileasc\u0103 cu claritate modul de raportare prin situa\u021biile financiare anuale a pierderii contabile \u00eenregistrate \u00een exerci\u021biul financiar curent.<\/li>\n<\/ol>\n
\u00a0<\/strong><\/p>\nSocietatea TVG TAX AUDIT S.R.L.<\/strong><\/p>\nSocietate de consultan\u021b\u0103 fiscal\u0103<\/p>\n
Societate de audit financiar<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Material publicat \u00een cotidianul Mesagerul Hunedorean \u00een data de 11 septembrie 2019 https:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/instituirea-unor-masuri-privind-societatile-decapitalizate\/ \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0Pe<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"colormag_page_layout":"default_layout","_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false},"version":2}},"categories":[4],"tags":[],"class_list":["post-489","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-articole-presa"],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/489","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=489"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/489\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":490,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/489\/revisions\/490"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=489"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=489"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=489"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}