<\/a><\/p>\nPe site-ul Agen\u021biei Na\u021bionale de Administrare Fiscal\u0103, Transparen\u021b\u0103 decizional\u0103, a fost publicat, \u00een data de 27.06.2019, Proiectul de ordin al Pre\u0219edintelui ANAF pentru aprobarea Procedurii de mediere, precum \u0219i a documentelor pe care debitorii le prezint\u0103 \u00een vederea sus\u021binerii situa\u021biei economice \u0219i financiare.<\/p>\n
Totodat\u0103, prin proiectul de act normativ sunt propuse aprob\u0103rii modelul, caracteristicile de tip\u0103rire \u0219i con\u021binutul urm\u0103toarelor formulare:<\/p>\n
a) Notificare privind inten\u021bia de mediere;<\/p>\n
b) \u00cen\u0219tiin\u021bare privind organizarea medierii;<\/p>\n
c) Proces \u2013 verbal privind rezultatul medierii.<\/p>\n
Necesitatea elabor\u0103rii unei proceduri de mediere se reg\u0103se\u0219te \u00een Referatul de aprobare a proiectului de act normativ, astfel:<\/p>\n
Prin art. I din Legea nr. 30\/2019 pentru aprobarea Ordonan\u0163ei de urgen\u0163\u0103 a Guvernului nr. 25\/2018 privind modificarea \u015fi completarea unor acte normative, precum \u015fi pentru aprobarea unor m\u0103suri fiscal-bugetare, au fost aduse c\u00e2teva complet\u0103ri Codului de procedur\u0103 fiscal\u0103, act normativ aprobat prin Legea nr. 207\/2015. Una dintre aceste complet\u0103ri, respectiv cea reglementat\u0103 la art. 230^1 din Legea nr. 207\/2015 privind Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, vizeaz\u0103 introducerea unui mecanism de\u00a0\u00a0\u00a0 mediere \u00eentre organul fiscal central \u015fi debitor, \u00een vederea clarific\u0103rii obliga\u0163iilor \u00eenscrise \u00een soma\u0163ie \u015fi stabilirea unei solu\u0163ii optime de stingere a obliga\u0163iilor fiscale restante.<\/p>\n
Proiectul de act normativ, are \u00een vedere structurarea activit\u0103\u021bilor ce trebuie intreprinse de organele fiscale centrale din momentul\u00a0 primirii unei notific\u0103ri din partea\u00a0 contribuabililor prin care ace\u0219tia \u00ee\u0219i manifest\u0103 inten\u021bia ca, \u00eempreun\u0103 cu organul fiscal, s\u0103 clarifice situa\u021bia obliga\u021biilor \u00eenscrise \u00een soma\u021bie \u0219i s\u0103 stabileasc\u0103, de comun acord, solu\u021bia optim\u0103 de stingere a obliga\u021biilor fiscale restante, prin \u00eencheierea unui proces verbal \u00een acest sens.<\/p>\n
Astfel, a fost prev\u0103zut\u0103 posibilitatea debitorului, ca \u00een cazul \u00een care, solicit\u0103 organizarea \u00eent\u00e2lnirii de mediere pentru clarificarea obliga\u021biilor \u00eenscrise \u00een soma\u021bie, acesta s\u0103 se prezinte la \u00eent\u00e2lnire cu orice documente \u0219i informa\u021bii pe care le consider\u0103 relevante\u00a0 \u00een acest sens. Totodat\u0103, \u00een situa\u021bia \u00een care medierea a fost solicitat\u0103 de c\u0103tre debitor pentru analiza \u00eempreun\u0103 cu organul fiscal central a situa\u021biei economice \u0219i financiare \u00een scopul identific\u0103rii unor solu\u021bii optime de stingere a obliga\u021biilor, inclusiv posibilitatea de a beneficia de \u00eenlesnirile la plat\u0103 prev\u0103zute de lege, debitorul, \u00een notificarea adresat\u0103 organului fiscal, va men\u021biona orice informa\u021bii relevante prin care \u00ee\u0219i justific\u0103 situa\u021bia sa economic\u0103 \u0219i financiar\u0103.<\/p>\n
De asemenea, au fost stabili\u021bi pa\u0219ii premerg\u0103tori realiz\u0103rii procedurii propriu-zise de mediere, astfel \u00eenc\u00e2t debitorul s\u0103 fie \u00een\u0219tiin\u021bat cu privire la data \u0219i ora realiz\u0103rii medierii\u00a0\u00a0\u00a0 precum \u0219i termenele clare \u00een care se deruleaz\u0103 ac\u021biunea de mediere.<\/p>\n
Totodat\u0103, \u00een cuprinsul proiectului de act normativ, sunt prev\u0103zute dispozi\u021bii legale potrivit c\u0103rora debitorul poate stabili, de comun acord cu organul fiscal, o alt\u0103 dat\u0103\/or\u0103 de desf\u0103\u0219urare a procedurii de mediere, cu respectarea termenului prev\u0103zut de lege pentru desf\u0103\u0219urarea medierii, respectiv 10 zile de la data primirii notific\u0103rii de c\u0103tre\u00a0\u00a0 organul fiscal.<\/p>\n
\u00cen acest context, procedura pentru aprobarea medierii, precum \u0219i a documentelor pe care debitorii le prezint\u0103 \u00een vederea sus\u021binerii situa\u021biei economice \u0219i\u00a0 financiare, cuprins\u0103 \u00een anexa la proiectul\u00a0 de act normativ este structurata astfel \u00eenc\u00e2t s\u0103\u00a0 reglementeze:<\/p>\n
a) dispozi\u0163ii generale aplicabile \u00een procedura de mediere;<\/p>\n
b) informa\u021biile relevante privind situa\u021bia economic\u0103 \u0219i financiar\u0103;<\/p>\n
c) descrierea procedurii propriu-zise de mediere, inclusiv termenele \u00een care se deruleaz\u0103 ac\u0163iunile.<\/p>\n
Procedura de mediere derulat\u0103 la nivelul organelor fiscale, prev\u0103zut\u0103 \u00een Anexa nr.1 la proiectul de act normativ, reglementeaz\u0103, \u00een principal, urm\u0103toarele:<\/p>\n
– \u00een termen de maxim dou\u0103 zile de la primirea notific\u0103rii privind inten\u0163ia de mediere, organul fiscal\u00a0 \u00een\u015ftiin\u0163eaz\u0103 debitorul cu privire la organizarea \u00eent\u00e2lnirii \u00een vederea realiz\u0103rii procedurii de mediere. Data organiz\u0103rii \u00eent\u00e2lnirii nu trebuie s\u0103 dep\u0103\u015feasc\u0103 termenul de 10 zile de la primirea notific\u0103rii inten\u0163iei de mediere. \u00cen cazul \u00een care debitorul este \u00eenrolat \u00een Spa\u0163iul Privat Virtual, \u00een\u015ftiin\u0163area privind organizarea \u00eent\u00e2lnirii \u00een vederea realiz\u0103rii procedurii de mediere se comunic\u0103 prin aceast\u0103 modalitate;<\/p>\n
– debitorul are obliga\u0163ia de a se prezenta la locul, data \u015fi ora stabilite prin \u00cen\u015ftiin\u0163area privind organizarea medierii;<\/p>\n
– \u00een situa\u0163ia \u00een care, debitorul nu se poate prezenta, din motive temeinic justificate, la data \u015fi ora stabilit\u0103 \u00een \u00een\u015ftiin\u0163are, acesta \u00eempreun\u0103 cu organul fiscal, pot fixa de comun acord, o alt\u0103 dat\u0103 \u015fi or\u0103 de organizare a \u00eent\u00e2lnirii \u00een vederea realiz\u0103rii procedurii de mediere, cu\u00a0 respectarea termenului de 10 zile de la primirea notific\u0103rii\u00a0 inten\u021biei de mediere;<\/p>\n
– procedura de mediere se organizeaz\u0103 de c\u0103tre organul fiscal , prin asigurarea\u00a0 particip\u0103rii a doi reprezentan\u0163i, respectiv unul din cadrul compartimentului cu atribu\u0163ii \u00een eviden\u0163\u0103 analitic\u0103 pe pl\u0103titori, iar cel\u0103lalt din cadrul compartimentului cu atribu\u0163ii \u00een executare silit\u0103;<\/p>\n
– \u00een cadrul \u00eent\u00e2lnirii, se au \u00een vedere cel pu\u0163in urm\u0103toarele:<\/p>\n
a) punerea de acord \u00eentre debitor \u0219i organul fiscal \u00een leg\u0103tur\u0103 cu obliga\u021biile fiscale \u00eenscrise \u00een soma\u021bie;<\/p>\n
b) analiza situa\u0163iei economice \u015fi financiare pe baza justific\u0103rii pus\u0103 la dispozi\u0163ie de c\u0103tre debitor, precum \u015fi a oric\u0103ror altor documente sau informa\u0163ii existente la nivelul organului fiscal;<\/p>\n
c) identificarea solu\u0163iilor optime de stingere a obliga\u0163iilor, inclusiv posibilitatea de a solicita \u00eenlesnirile la plat\u0103 \u00een condi\u0163iile prev\u0103zute de lege.<\/p>\n
– \u00een situa\u021bia \u00een care debitorul nu \u00eendepline\u015fte condi\u0163iile prev\u0103zute de lege pentru acordarea de \u00eenlesniri la plat\u0103, acestuia i se aduce la cuno\u0219tin\u021b\u0103 obligativitatea de a efectua plata \u00een termen de 15 zile de la data \u00eencheierii procesului-verbal privind rezultatul medierii;<\/p>\n
– \u00een situa\u0163ia \u00een care, \u00een cadrul medierii, se constat\u0103 c\u0103 debitorul nu poate pl\u0103ti obliga\u0163iile \u00eenscrise \u00een soma\u0163ie \u00een termen de 15 zile de la finalizarea medierii, se\u00a0\u00a0 analizeaz\u0103 daca acesta \u00eendepline\u015fte condi\u0163iile pentru acordarea \u00eenlesnirilor la plat\u0103 prev\u0103zute de Legea nr.207\/2015 privind Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, cu modific\u0103rile \u015fi complet\u0103rile ulterioare, sau de alte legi speciale;<\/p>\n
– rezultatul medierii, precum \u015fi solu\u0163iile optime de stingere a obliga\u0163iilor se consemneaz\u0103 \u00eentr-un proces-verbal privind rezultatul medierii;<\/p>\n
– \u00een cazul \u00een care debitorul nu se prezint\u0103 la data \u015fi ora stabilit\u0103 sau nu solicit\u0103 un alt termen pentru organizarea medierii, organul fiscal consemneaz\u0103 acest fapt \u00een\u00a0 procesul verbal, care se comunic\u0103 debitorului. \u00cen acest caz, executarea silit\u0103 se continu\u0103, de \u00eendat\u0103, dup\u0103 \u00eentocmirea procesului-verbal;<\/p>\n
– \u00een situa\u0163ia \u00een care nu este suspendat\u0103 executarea silit\u0103, potrivit legii, iar ca urmare organiz\u0103rii medierii, nu se sting obliga\u0163iile \u00eenscrise \u00een soma\u0163ie\u00a0 sau nu se solicit\u0103 \u00eenlesnire la plat\u0103 potrivit legii, m\u0103surile de executare silit\u0103 se continu\u0103, de \u00eendat\u0103, dup\u0103 expirarea termenului de 15 zile de la data \u00eentocmirii procesului-verbal privind rezultatul medierii;<\/p>\n
– \u00een cazul \u00een care, dup\u0103 primirea notific\u0103rii privind inten\u0163ia de mediere, organul fiscal constat\u0103 c\u0103 exist\u0103 pericolul ca, debitorul s\u0103 se sustrag\u0103, s\u0103 \u00ee\u0219i ascund\u0103 ori s\u0103 \u00ee\u015fi risipeasc\u0103 patrimoniul, periclit\u00e2nd sau \u00eengreun\u00e2nd \u00een mod considerabil colectarea, acesta poate dispune instituirea m\u0103surilor asigur\u0103torii, cu respectarea conditiilor \u0219i procedurilor legale \u00een materie.<\/p>\n
Societatea TVG TAX AUDIT S.R.L.<\/strong><\/p>\nSocietate de consultan\u021b\u0103 fiscal\u0103<\/p>\n
Societate de audit financiar<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Material publicat \u00een cotidianul Mesagerul Hunedorean \u00een data de 02 iulie 2019 https:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/medierea-intre-organul-fiscal-central-si-debitor\/ Pe site-ul Agen\u021biei Na\u021bionale de Administrare Fiscal\u0103,<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"colormag_page_layout":"default_layout","_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false},"version":2}},"categories":[4],"tags":[],"class_list":["post-446","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-articole-presa"],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/446","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=446"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/446\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":447,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/446\/revisions\/447"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=446"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=446"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=446"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}