<\/a><\/p>\n\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0Cu privire la posibilitatea declan\u0219\u0103rii execut\u0103rii silite \u00een procedura de insolven\u021b\u0103, ar\u0103t\u0103m c\u0103 doar dispozi\u021biile art.143 alin.(1) din Legea nr.85\/2014 privind procedurile de prevenire a insolven\u021bei \u0219i de insolven\u021b\u0103, \u00een forma actual\u0103, permit oric\u0103rui de\u021bin\u0103tor de crean\u021be curente nepl\u0103tite s\u0103 cear\u0103 executarea silit\u0103 a obliga\u021biei<\/strong>, astfel: \u201dPentru datoriile acumulate \u00een perioada procedurii de insolven\u021b\u0103 care au vechime mai mare de 60 de zile se poate \u00eencepe executarea silit\u0103.\u201d<\/p>\n\u00cen realitate, beneficiarul acestei dispozi\u021bii legale nu poate fi orice creditor, ci doar creditorul care de\u021bine un titlu executoriu potrivit legii \u2013 creditorul bugetar.<\/p>\n
\u00cen practic\u0103, organele de executare din cadrul autorit\u0103\u021bilor fiscale<\/strong> (Agen\u021bia Na\u021bional\u0103 de Administrare Fiscal\u0103, Direc\u021bia General\u0103 Regional\u0103 a Finan\u021belor Publice, Administra\u021bia Jude\u021bean\u0103 a Finan\u021belor Publice) au procedat\/procedeaz\u0103 la \u00eenceperea\/continuarea m\u0103surilor execut\u0103rii silite inclusiv \u00eempotriva debitorilor afla\u021bi sub inciden\u021ba Legii nr.85\/2006 privind procedura insolven\u021bei<\/strong>.<\/p>\n\u00cen acest sens, ar\u0103t\u0103m c\u0103 organele de executare din cadrul autorit\u0103\u021bilor fiscale au procedat\/procedeaz\u0103, pe deoparte, la \u00eenceperea execut\u0103rii silite \u00een temeiul titlului executoriu\/titlurilor executorii emise de c\u0103tre organul fiscal competent \u00een administrarea\/colectarea crean\u021belor, iar pe de alt\u0103 parte la continuarea m\u0103surilor de executare silit\u0103 prin emiterea adreselor:<\/p>\n
\n- de \u00een\u0219tiin\u021bare privind \u00eenfiin\u021barea popririi, cu indisponibilizarea sumelor existente, precum \u0219i cele viitoare din contul unic (de insolven\u021b\u0103) al debitorului;<\/li>\n
- de \u00eenfiin\u021bare a popririi asupra sumelor datorate debitorului de c\u0103tre ter\u021bi.<\/li>\n<\/ul>\n
Aceasta \u00een condi\u021biile \u00een care, a\u0219a cum am prezentat mai sus, posibilitatea declan\u0219\u0103rii execut\u0103rii silite \u00een procedura insolven\u021bei este reglementat\u0103 doar pentru debitorii afla\u021bi sub inciden\u021ba Legii nr.85\/2014 privind procedurile de prevenire a insolven\u021bei \u0219i de insolven\u021b\u0103.<\/p>\n
Referitor la acest aspect, ar\u0103t\u0103m urm\u0103toarele:<\/p>\n
\n- Conform prevederilor art.343 din Legea nr.85\/2014 privind procedurile de prevenire a insolven\u021bei \u0219i de insolven\u021b\u0103, \u201dProcesele \u00eencepute \u00eenainte de intrarea \u00een vigoare a prezentei legi r\u0103m\u00e2n supuse legii aplicabile anterior acestei date\u201d;<\/li>\n
- Debitorilor afla\u021bi sub inciden\u021ba Legii nr.85\/2006 privind procedura insolven\u021bei le sunt incidente prevederile art.36 din lege:<\/strong><\/li>\n<\/ol>\n
\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 \u201d De la data deschiderii procedurii se suspend\u0103 de drept toate ac\u021biunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea crean\u021belor asupra debitorului sau bunurilor sale\u201d.<\/strong><\/p>\nArticolul 36 din Legea nr.85\/2006 privind procedura insolven\u021bei con\u021bine dispozi\u021bii al c\u0103ror scop este men\u021binerea cererii debitorului aflat sub inciden\u021ba acestui act normativ \u00een starea existent\u0103 la data declan\u0219\u0103rii procedurii de insolven\u021b\u0103, suspendarea ac\u021biunilor judiciare sau extrajudiciare urm\u00e2nd s\u0103 prezerve caracterul concursual, colectiv \u0219i egalitar al procedurii men\u021bionate, evit\u00e2nd astfel ca asupra averii debitoarei s\u0103 se exercite ac\u021biuni individuale de urm\u0103rire sau executare silit\u0103 a crean\u021belor creditorilor.<\/p>\n
Suspendarea opereaz\u0103 ex lege \u0219i trebuie numai constatat\u0103, la sesizarea sau cererea persoanei interesate.<\/p>\n
Textul men\u021bionat reglementeaz\u0103 unul dintre efectele sentin\u021bei de deschidere a procedurii colective, suspendarea de drept a judec\u0103rii proceselor av\u00e2nd ca obiect crean\u021be fa\u021b\u0103 de averea debitorului sau preten\u021bii fa\u021b\u0103 de bunurile din averea acestuia, precum \u0219i suspendarea procedurilor de executare silit\u0103 contra patrimoniului persoanei afl\u0103 sub inciden\u021ba Legii nr.85\/2006 privind procedura insolven\u021bei.<\/p>\n
\u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 Aceast\u0103 norm\u0103 imperativ\u0103<\/strong>, de ordine public\u0103, are drept scop<\/strong> concentrarea tuturor litigiilor av\u00e2nd ca obiect averea debitoarei \u00een competen\u021ba exclusiv\u0103 a judec\u0103torului sindic<\/strong> desemnat \u00een procedura insolven\u021bei \u00een conformitate cu art.6 din lege.<\/p>\nDe la regula suspend\u0103rii de drept a ac\u021biunilor judiciare \u0219i extrajudiciare ca urmare a deschiderii procedurii de insolven\u021b\u0103, \u00een baza Legii nr.85\/2006 privind procedura insolven\u021bei, art.39 reglementeaz\u0103 o singur\u0103 excep\u021bie, care prive\u0219te crean\u021bele garantate care, de regul\u0103, nu se reg\u0103se\u0219te \u00een situa\u021biile prezentate mai sus.<\/p>\n
\n- Apreciem c\u0103 organele de executare din cadrul autorit\u0103\u021bilor fiscale, au avut, probabil, \u00een vedere, cu privire la emiterea actelor de executare silit\u0103 precizate mai sus, prevederile Ordonan\u021bei de urgen\u021b\u0103 a Guvernului nr.88\/2018 pentru modificarea \u0219i completarea unor acte normative \u00een domeniul insolven\u021bei \u0219i a altor acte normative.<\/li>\n<\/ol>\n
\u00cen acest sens, preciz\u0103m urm\u0103toarele:<\/p>\n
\u00cen Monitorul Oficial al Rom\u00e2niei, Partea I, nr. 840 din 2 octombrie 2018 a fost publicat\u0103, O.U.G. nr. 88\/2018 pentru modificarea \u015fi completarea unor acte normative \u00een domeniul insolven\u0163ei \u015fi a altor acte normative.<\/p>\n
Practic, prin aceast\u0103 ordonan\u0163\u0103 de urgen\u0163\u0103 au fost aduse modific\u0103ri la urm\u0103toarele acte normative:<\/p>\n
– Legea nr.85\/2014 privind procedurile de prevenire a insolven\u0163ei \u015fi de insolven\u0163\u0103;<\/p>\n
– O.G. nr.89\/2000 privind unele m\u0103suri pentru autorizarea operatorilor \u015fi efectuarea \u00eenscrierilor \u00een Arhiva Electronic\u0103 de Garan\u0163ii Reale Mobiliare;<\/p>\n
– O.G. nr. 2\/2000 privind organizarea activit\u0103\u0163ii de expertiz\u0103 tehnic\u0103 judiciar\u0103 \u015fi extrajudiciar\u0103;<\/p>\n
– O.U.G. nr.90\/2017 privind unele m\u0103suri fiscal-bugetare, modificarea \u015fi completarea unor acte normative \u015fi prorogarea unor termene;<\/p>\n
– O.U.G. nr.86\/2006 privind organizarea activit\u0103\u0163ii practicienilor \u00een insolven\u0163\u0103;<\/p>\n
– Legea nr.207\/2015 privind Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103.<\/p>\n
Dup\u0103 cum se poate observa, Legea nr.85\/2006 privind procedura insolven\u021bei nu se reg\u0103se\u0219te printre actele normative modificate\/completate de OUG nr.88\/2018<\/strong> pentru modificarea \u015fi completarea unor acte normative \u00een domeniul insolven\u0163ei \u015fi a altor acte normative.<\/p>\nAstfel, OUG nr.88\/2018 confer\u0103 dreptul la executare silit\u0103 doar pentru crean\u021bele curente n\u0103scute \u00een procedurile deschise conform Legii nr.85\/2014 privind procedurile de prevenire a insolven\u021bei \u0219i de insolven\u021b\u0103.<\/strong><\/p>\n\u00cen condi\u021biile \u00een care art.15 alin.(2) din Constitu\u021bie arat\u0103 c\u0103 legea dispune numai pentru viitor, apreciem c\u0103 executarea silit\u0103 este permis\u0103 doar \u00een procesele de insolven\u021b\u0103 (calculate de la data \u00eenregistr\u0103rii cererii de deschidere a procedurii) ini\u021biate \u00eencep\u00e2nd cu data de 2 octombrie 2018.<\/p>\n
\n- Nu \u00een ultimul r\u00e2nd, ar\u0103t\u0103m c\u0103 prevederile legale specifice procedurii insolven\u021bei interzic de plano orice m\u0103sur\u0103 civil\u0103, penal\u0103 sau administrativ\u0103 de indisponibilizare a contului unic de insolven\u021b\u0103 al debitoarei de c\u0103tre organelor de cercetare penal\u0103, de organele administrative sau de instan\u021bele judec\u0103tore\u0219ti.<\/strong><\/li>\n<\/ol>\n
Fa\u021b\u0103 de aspectele prezentate mai sus, \u00een situa\u021bia debitorilor afla\u021bi sub inciden\u021ba Legii nr.85\/2006 privind procedura insolven\u021bei, apreciem c\u0103 autorit\u0103\u021bile fiscale trebuie s\u0103 procedeze la ridicarea m\u0103surilor de executare silit\u0103 dispuse prin actele, men\u021bionate mai sus, emise cu \u00eenc\u0103lcarea prevederilor legale aplicabile \u2013 la sesizarea sau cererea persoanei interesate (debitorului).<\/p>\n
\u00cen caz contrar debitorul poate formula \u0219i introduce contesta\u021bie la instan\u021ba judec\u0103toreasc\u0103 competent\u0103.<\/p>\n
<\/p>\n
Societatea TVG TAX AUDIT S.R.L.<\/strong><\/p>\nSocietate de consultan\u021b\u0103 fiscal\u0103<\/p>\n
Societate de audit financiar<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Material publicat in cotidianul Mesagerul Hunedorean in data de 26 februarie 2019 https:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/executarea-silita-in-procedura-insolventei-debitor-aflat-sub-incidenta-legii-nr-85-2006-privind-procedura-insolventei\/ \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0Cu<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"colormag_page_layout":"default_layout","_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false},"version":2}},"categories":[4],"tags":[],"class_list":["post-402","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-articole-presa"],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/402","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=402"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/402\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":403,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/402\/revisions\/403"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=402"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=402"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=402"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}