A. \u201dScutiri\u201d<\/strong><\/p>\na) \u00cen \u00een\u0163elesul art. 60 pct. 1 din Codul fiscal, scutirea de la plata impozitului pe venit se aplic\u0103 pentru veniturile realizate \u00eencep\u00e2nd cu data \u00eencadr\u0103rii contribuabilului \u00een gradul de handicap grav sau accentuat, conform documentelor justificative. Pentru a beneficia de prevederile art. 60 pct. 1 lit. a) – c) din Codul fiscal, \u00een cazul veniturilor pentru care angajatorul\/pl\u0103titorul de venituri are obliga\u0163ia re\u0163inerii la surs\u0103 a impozitului pe venit, contribuabilii au obliga\u0163ia de a depune la angajatorul\/pl\u0103titorul de venituri documentele care atest\u0103 \u00eencadrarea \u00een gradul de handicap grav sau accentuat. Documentele vor fi prezentate \u00een original \u015fi \u00een copie, angajatorul\/pl\u0103titorul de venituri p\u0103str\u00e2nd copia dup\u0103 ce verific\u0103 conformitatea cu originalul. Pentru veniturile realizate de persoanele prev\u0103zute la art. 60 pct. 1 lit. d), documentele justificative nu se depun la organul fiscal \u00eempreun\u0103 cu declara\u0163ia unic\u0103 privind impozitul pe venit \u015fi contribu\u0163iile sociale datorate de persoanele fizice prev\u0103zut\u0103 la art. 120 \u015fi 122 din Codul fiscal, se arhiveaz\u0103 la domiciliul fiscal al contribuabililor.<\/p>\n
b) Potrivit prevederilor art. 60 pct. 2 din Codul fiscal, condi\u0163iile privind acordarea facilit\u0103\u0163ii fiscale de c\u0103tre angajator angaja\u0163ilor care desf\u0103\u015foar\u0103 activitatea de creare de programe pentru calculator se stabilesc prin ordin comun al ministrului comunica\u0163iilor \u015fi societ\u0103\u0163ii informa\u0163ionale, al ministrului muncii \u015fi justi\u0163iei sociale, al ministrului educa\u0163iei na\u0163ionale \u015fi al ministrului finan\u0163elor publice.<\/p>\n
c) Scutirea prev\u0103zut\u0103 la art. 60 pct. 3 din Codul fiscal se acord\u0103 doar persoanelor care realizeaz\u0103 venituri din salarii \u015fi asimilate salariilor prev\u0103zute la art. 76 alin. (1) – (3) din Codul fiscal, ca urmare a desf\u0103\u015fur\u0103rii activit\u0103\u0163ii de cercetare-dezvoltare \u015fi inovare definit\u0103 conform Ordonan\u0163ei Guvernului nr. 57\/2002 privind cercetarea \u015ftiin\u0163ific\u0103 \u015fi dezvoltarea tehnologic\u0103, aprobat\u0103 cu modific\u0103ri \u015fi complet\u0103ri prin Legea nr. 324\/2003, cu modific\u0103rile \u015fi complet\u0103rile ulterioare, care sunt incluse \u00een proiectul de cercetare-dezvoltare \u015fi inovare.<\/p>\n
Persoanele fizice care realizeaz\u0103 venituri din salarii \u015fi asimilate salariilor ca urmare a desf\u0103\u015fur\u0103rii altor activit\u0103\u0163i dec\u00e2t cele de cercetare-dezvoltare \u015fi inovare prev\u0103zute mai sus nu beneficiaz\u0103 de scutirea prev\u0103zut\u0103 la art. 60 pct. 3 din Codul fiscal.”<\/p>\n
d) \u00cen \u00een\u0163elesul art. 60 pct. 4 din Codul fiscal, scutirea de la plata impozitului pe venit se acord\u0103 persoanelor fizice ca urmare a desf\u0103\u015fur\u0103rii activit\u0103\u0163ii pe baz\u0103 de contract individual de munc\u0103 \u00eencheiat pe o perioad\u0103 de 12 luni de c\u0103tre angajatorul care desf\u0103\u015foar\u0103 activit\u0103\u0163i cu caracter sezonier \u00een cursul unui an, corespunz\u0103toare urm\u0103toarelor coduri CAEN:<\/p>\n
– 5510 – \u00abHoteluri \u015fi alte facilit\u0103\u0163i de cazare similare\u00bb;<\/p>\n
– 5520 – \u00abFacilit\u0103\u0163i de cazare pentru vacan\u0163e \u015fi perioade de scurt\u0103 durat\u0103\u00bb;<\/p>\n
– 5530 – \u00abParcuri pentru rulote, campinguri \u015fi tabere\u00bb;<\/p>\n
– 5590 – \u00abAlte servicii de cazare\u00bb;<\/p>\n
– 5610 – \u00abRestaurante\u00bb;<\/p>\n
– 5621 – \u00abActivit\u0103\u0163i de alimenta\u0163ie (catering) pentru evenimente\u00bb;<\/p>\n
– 5629 – \u00abAlte servicii de alimenta\u0163ie n.c.a.\u00bb;<\/p>\n
– 5630 – \u00abBaruri \u015fi alte activit\u0103\u0163i de servire a b\u0103uturilor\u00bb.<\/p>\n
Caracterul sezonier al unei activit\u0103\u0163i, \u00een sensul art. 60 pct. 4 din Codul fiscal, presupune o perioad\u0103 care se repet\u0103 de la an la an, \u00een care anumite activit\u0103\u0163i se impun a fi realizate pe durate relativ fixe \u00een func\u0163ie de anotimp\/de sezon.<\/p>\n
Scutirea se aplic\u0103 \u015fi \u00een situa\u0163ia \u00een care persoana fizic\u0103 desf\u0103\u015foar\u0103 activitate \u00een baza unui contract de munc\u0103 cu timp par\u0163ial de lucru.<\/p>\n
Scutirea se acord\u0103 pe perioada de derulare a contractului.<\/p>\n
B. Stabilirea impozitului pentru veniturile din activit\u0103\u021bi independente realizate \u00een baza contractelor de activitate sportiv\u0103, potrivit legii<\/strong><\/p>\nPentru contribuabilii care realizeaz\u0103 venituri \u00een baza contractelor de activitate sportiv\u0103, \u00eencheiate potrivit Legii educa\u0163iei fizice \u015fi sportului nr. 69\/2000, cu modific\u0103rile \u015fi complet\u0103rile ulterioare, pl\u0103titorii de astfel de venituri care au obliga\u0163ia de a conduce eviden\u0163\u0103 contabil\u0103 au \u015fi obliga\u0163ia de a calcula, de a re\u0163ine \u015fi de a pl\u0103ti impozitul corespunz\u0103tor sumelor pl\u0103tite prin re\u0163inere la surs\u0103, impozitul fiind final.<\/p>\n
Contribuabilii pot opta ca pl\u0103titorii de venituri s\u0103 distribuie cota de 2% sau de 3,5%, dup\u0103 caz, din impozitul pe venit datorat pentru sus\u0163inerea:<\/p>\n
a) entit\u0103\u0163ilor nonprofit care se \u00eenfiin\u0163eaz\u0103 \u015fi func\u0163ioneaz\u0103 \u00een condi\u0163iile legii, a unit\u0103\u0163ilor de cult; sau<\/p>\n
b) acordarea de burse private; sau<\/p>\n
c) entit\u0103\u0163ilor nonprofit \u015fi a unit\u0103\u0163ilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acredita\u0163i cu cel pu\u0163in un serviciu social licen\u0163iat, \u00een condi\u0163iile legii.<\/p>\n
Op\u0163iunea se exercit\u0103, \u00een scris, pentru sus\u0163inerea entit\u0103\u0163ilor prev\u0103zute la lit. a) \u015fi c) sau acordarea de burse private, astfel:<\/p>\n
– \u00a0la organul fiscal competent, prin depunerea unei cereri p\u00e2n\u0103 la termenul legal de depunere a declara\u0163iei unice privind impozitul pe venit \u015fi contribu\u0163iile sociale datorate de persoanele fizice, respectiv data de 15 martie, inclusiv, a anului urm\u0103tor celui de realizare a veniturilor;<\/p>\n
– \u00a0la pl\u0103titorul de venit, \u00een urma solicit\u0103rii beneficiarului de venit, exercitat\u0103 \u00een scris.<\/p>\n
Pentru op\u0163iunea prev\u0103zut\u0103 la lit. b) distribuirea cotei de 2% sau 3,5% din impozitul datorat se efectueaz\u0103 de c\u0103tre pl\u0103titorul de venit p\u00e2n\u0103 la termenul de plat\u0103 al impozitului, \u00eencep\u00e2nd cu luna exercit\u0103rii op\u0163iunii.<\/p>\n
Contribuabilii care opteaz\u0103 pentru distribuirea cotei de 2% sau de 3,5% din impozitul datorat pentru sus\u0163inerea entit\u0103\u0163ilor prev\u0103zute mai sus la pl\u0103titorii de venituri nu mai pot exercita aceea\u015fi op\u0163iune \u015fi la organul fiscal competent, pentru aceea\u015fi surs\u0103 de venit.<\/p>\n
Pentru acordarea de burse private contribuabilii au urm\u0103toarele obliga\u0163ii:<\/p>\n
a) s\u0103 prezinte, \u00een copie \u015fi original, contractul de burs\u0103 privat\u0103 \u00eencheiat \u00een condi\u0163iile Legii nr. 376\/2004 privind bursele private, cu modific\u0103rile ulterioare, \u00een termen de 30 de zile de la \u00eencheierea acestuia, pl\u0103titorii de venituri p\u0103str\u00e2nd copiile documentelor cu men\u0163iunea \u00abconform cu originalul\u00bb;<\/p>\n
b) s\u0103 prezinte pl\u0103titorilor de venituri, lunar, p\u00e2n\u0103 la termenul de virare a impozitului pe venit, documentele justificative, \u00een copie \u015fi original, privind cheltuielile cu bursa privat\u0103 efectuate \u00een luna \u00een care impozitul a fost re\u0163inut.<\/p>\n
Dac\u0103 suma \u00eenscris\u0103 \u00een documentele justificative depuse la pl\u0103titorul de venit privind cheltuiala efectuat\u0103 cu bursa privat\u0103 dep\u0103\u015fe\u015fte plafonul de 2% din impozitul pe venit, atunci suma total\u0103 luat\u0103 \u00een calcul de pl\u0103titorul de venit este limitat\u0103 la nivelul acestui plafon.<\/p>\n
Dac\u0103 suma \u00eenscris\u0103 \u00een documentele justificative depuse la pl\u0103titorul de venit privind cheltuiala efectuat\u0103 cu bursa privat\u0103 este mai mic\u0103 dec\u00e2t plafonul de 2% din impozitul pe venit, atunci suma total\u0103 luat\u0103 \u00een calcul de pl\u0103titorul de venit este limitat\u0103 la suma efectiv pl\u0103tit\u0103.<\/p>\n
Neprezentarea documentelor justificative p\u00e2n\u0103 la termenul de virare a impozitului pe venit atrage pierderea dreptului conferit de lege.<\/p>\n
Societatea TVG TAX AUDIT S.R.L.<\/strong><\/p>\nSocietate de consultan\u021b\u0103 fiscal\u0103<\/p>\n
Societate de audit financiar<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Material publicat \u00een cotidianul Mesagerul Hunedorean \u00een data de 13.06.2018 https:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/modificarea-si-completarea-normelor-metodologice-de-aplicare-a-legii-nr-227-2015-privind-codul-fiscal\/ \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Av\u00e2nd \u00een vedere necesitatea corel\u0103rii prevederilor Normelor metodologice<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"colormag_page_layout":"default_layout","_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false},"version":2}},"categories":[4],"tags":[],"class_list":["post-244","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-articole-presa"],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/244","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=244"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/244\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":246,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/244\/revisions\/246"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=244"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=244"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=244"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}