<\/a><\/p>\nExecutivul a aprobat, \u00een \u0219edin\u021ba Guvernului din data de 29.03.2018, Ordonan\u021ba de urgen\u021b\u0103 pentru modificarea \u0219i completarea unor acte normative \u0219i pentru prorogarea unui termen \u2013 la propunerea Ministerului Finan\u021belor Publice (pe site-ul c\u0103ruia a fost publicat, \u00een data de 27.03.2018 Proiectul actului normativ, Transparen\u021b\u0103 decizional\u0103).<\/p>\n
\u00cen Monitorul Oficial al Rom\u00e2niei, Partea I, nr.291 din data de 30.03.2018, a fost publicat\u0103 Ordonan\u021ba de urgen\u021b\u0103 nr.25\/29.03.2018 pentru modificarea \u0219i completarea unor acte normative, precum \u015fi pentru aprobarea unor m\u0103suri fiscal-bugetare.<\/p>\n
\u00cen cele ce urmeaz\u0103 vom prezenta principalele modific\u0103ri \u0219i complet\u0103ri<\/strong> aduse Legii nr.227\/2015 privind Codul fiscal, cu modific\u0103rile \u0219i complet\u0103rile ulterioare, precum \u0219i Legii nr.207\/2015 privind Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, cu modific\u0103rile \u0219i complet\u0103rile ulterioare, prevederi aplicabile persoanelor juridice \u2013 societ\u0103\u021bi.<\/strong><\/p>\nPromovarea acestui act normativ a fost determinat\u0103, \u00een principal, de necesitatea:<\/p>\n
\n- stimul\u0103rii investi\u021biilor \u0219i antreprenoriatului, instituindu-se posibilitatea pentru micro\u00eentreprinderi de a opta s\u0103 aplice prevederile titlului II \u2013 \u201dImpozitul pe profit\u201d din Codul fiscal, cu \u00eendeplinirea concomitent\u0103 a unor condi\u021bii legate de valoarea capitalului social \u0219i a num\u0103rului de salaria\u021bi;<\/li>\n
- asigur\u0103rii finan\u021b\u0103rii activit\u0103\u021bilor nonprofit \u0219i a unit\u0103\u021bilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acredita\u021bi cu cel pu\u021bin un serviciu social licen\u021biat, prin stimularea micro\u00eentreprinderilor de a efectua sponsoriz\u0103ri pentru sus\u021binerea acestor entit\u0103\u021bi;<\/li>\n
- asigur\u0103rii tratamentului fiscal unitar din punct de vedere al TVA \u00een cazul opera\u021biunilor efectuate \u00een cadrul proiectelor de cercetare \u2013 dezvoltare \u0219i inovare;<\/li>\n
- simplific\u0103rii acord\u0103rii e\u0219alon\u0103rii la plat\u0103 a obliga\u021biilor fiscale;<\/li>\n
- evit\u0103rii disfunc\u021bionalit\u0103\u021bilor \u00een activitatea de administrare a contribuabililor mijlocii.<\/li>\n<\/ul>\n
Modific\u0103ri \u0219i complet\u0103ri ale Codului fiscal<\/strong><\/p>\na.Cu privire la impozitul pe venitul microintreprinderilor<\/strong><\/p>\nReglement\u0103rile \u00een vigoare privind impozitul pe veniturile micro\u00eentreprinderilor nu prevedeau posibilitatea de a opta pentru aplicarea prevederilor titlului II \u201eImpozitul pe profit\u201d.<\/strong><\/p>\nLu\u00e2nd \u00een considerare necesitatea stimul\u0103rii antreprenoriatului rom\u00e2nesc, precum \u0219i atragerii de noi investitori externi se impunea reglementarea posibilit\u0103\u021bii micro\u00eentreprinderilor\u00a0 de a opta pentru plata impozitului pe profit \u00een condi\u021biile constituirii \u0219i men\u021binerii unui capital social minim \u00een valoare de 45.000 lei. De asemenea, pentru stimularea cre\u0103rii de noi locuri de munc\u0103, se impunea \u0219i ad\u0103ugarea unei condi\u021bii legate de un num\u0103r minim de salaria\u021bi.<\/p>\n
Astfel:<\/p>\n
Dup\u0103 alineatul (3) al articolului 48 se introduce un nou alineat, alin. (31<\/sup>), cu urm\u0103torul cuprins:<\/strong><\/p>\n\u201e(31<\/sup>) Prin excep\u021bie de la prevederile art. 47 alin. (1), micro\u00eentreprinderile care au subscris un capital social de cel pu\u021bin 45.000 lei \u0219i au cel pu\u021bin 2 salaria\u021bi, pot opta, o singur\u0103 dat\u0103, s\u0103 aplice prevederile titlului II \u00eencep\u00e2nd cu trimestrul \u00een care aceste condi\u021bii sunt \u00eendeplinite cumulativ, op\u021biunea fiind definitiv\u0103. \u00cen cazul \u00een care aceste condi\u021bii nu sunt respectate, persoana juridic\u0103 aplic\u0103 prevederile prezentului titlu \u00eencep\u00e2nd cu anul fiscal urm\u0103tor celui \u00een care capitalul social este redus sub valoarea de 45.000 lei \u0219i\/sau num\u0103rul salaria\u021bilor scade sub 2, dac\u0103 sunt \u00eendeplinite condi\u021biile prev\u0103zute la art. 47 alin. (1). \u00cen cazul \u00een care, \u00een perioada \u00een care persoana juridic\u0103 aplic\u0103 prevederile titlului II, num\u0103rul de salaria\u021bi variaz\u0103 \u00een cursul anului, \u00een sensul sc\u0103derii sub 2, condi\u021bia trebuie re\u00eendeplinit\u0103 \u00een termen de 60 de zile, termen care se prelunge\u0219te \u0219i \u00een anul fiscal urm\u0103tor. Ie\u0219irea din sistemul de impunere pe veniturile micro\u00eentreprinderilor ca urmare a op\u021biunii se comunic\u0103 organelor fiscale competente, potrivit prevederilor Codului de procedur\u0103 fiscal\u0103. Calculul \u0219i plata impozitului pe profit de c\u0103tre micro\u00eentreprinderile care opteaz\u0103 s\u0103 aplice prevederile titlului II se efectueaz\u0103 lu\u00e2nd \u00een considerare veniturile \u0219i cheltuielile realizate \u00eencep\u00e2nd cu trimestrul respectiv.\u201d<\/p>\nAlineatul (4) al articolului 51 se modific\u0103 \u0219i va avea urm\u0103torul cuprins:<\/strong><\/p>\n\u201e(4) \u00cen sensul prezentului titlu, prin salariat se \u00een\u021belege persoana angajat\u0103 cu contract individual de munc\u0103 cu norm\u0103 \u00eentreag\u0103, potrivit Legii nr. 53\/2003 – Codul muncii, republicat\u0103, cu modific\u0103rile \u0219i complet\u0103rile ulterioare. Condi\u021bia se consider\u0103 \u00eendeplinit\u0103 \u0219i \u00een cazul micro\u00eentreprinderilor care:<\/p>\n
a) au persoane angajate cu contract individual de munc\u0103 cu timp par\u021bial dac\u0103 frac\u021biunile de norm\u0103 prev\u0103zute \u00een acestea, \u00eensumate, reprezint\u0103 echivalentul unei norme \u00eentregi;<\/p>\n
b) au \u00eencheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, \u00een cazul \u00een care remunera\u021bia acestora este cel pu\u021bin la nivelul salariului de baz\u0103 minim brut pe \u021bar\u0103 garantat \u00een plat\u0103.\u201d<\/p>\n
Reglement\u0103rile \u00een vigoare privind impozitul pe veniturile micro\u00eentreprinderilor nu prevedeau deducerea din impozitul datorat a cheltuielilor de sponsorizare, acordate potrivit legii<\/strong>.<\/p>\nDat\u0103 fiind necesitatea sus\u021binerii entit\u0103\u021bilor nonprofit \u0219i a unit\u0103\u021bilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acredita\u021bi cu cel pu\u021bin un serviciu social licen\u021biat, potrivit legii, se impunea reglementarea posibilit\u0103\u021bii \u0219i pentru micro\u00eentreprinderi de deducere din impozitul pe veniturile micro\u00eentreprinderilor a unor sume reprezent\u00e2nd cheltuieli de sponsorizare, acordate potrivit legii.<\/p>\n
Astfel:<\/p>\n
Dup\u0103 alineatul (1) al articolului 56 se introduc, printre altele, dou\u0103 noi alineate, alin. (11<\/sup>)-(12<\/sup>), cu urm\u0103torul cuprins:<\/strong><\/p>\n\u201e(11<\/sup>) Micro\u00eentreprinderile care efectueaz\u0103 sponsoriz\u0103ri, potrivit prevederilor Legii nr. 32\/1994 cu modific\u0103rile \u0219i complet\u0103rile ulterioare, pentru sus\u021binerea entit\u0103\u021bilor nonprofit \u0219i a unit\u0103\u021bilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acredita\u021bi cu cel pu\u021bin un serviciu social licen\u021biat, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe veniturile micro\u00eentreprinderilor p\u00e2n\u0103 la nivelul valorii reprezent\u00e2nd 20% din impozitul pe veniturile micro\u00eentreprinderilor datorat pentru trimestrul \u00een care au \u00eenregistrat cheltuielile respective.<\/p>\n(12<\/sup>) Sumele care nu sunt sc\u0103zute potrivit prevederilor alin. (11<\/sup>) din impozitul pe veniturile micro\u00eentreprinderilor datorat, se reporteaz\u0103 \u00een trimestrele urm\u0103toare, pe o perioad\u0103 de 28 de trimestre consecutive. Sc\u0103derea acestor sume din impozitul pe veniturile micro\u00eentreprinderilor datorat, \u00een urm\u0103toarele 28 de trimestre consecutive, se efectueaz\u0103 \u00een ordinea \u00eenregistr\u0103rii acestora, \u00een acelea\u0219i condi\u021bii, la fiecare termen de plat\u0103 a impozitului pe veniturile micro\u00eentreprinderilor.<\/p>\nb) Cu privire la taxa pe valoarea ad\u0103ugat\u0103<\/strong><\/p>\nCodul fiscal nu con\u021binea prevederi exprese cu privire la regimul TVA aplicabil opera\u021biunilor efectuate \u00een cadrul proiectelor de cercetare \u2013 dezvoltare \u0219i inovare. <\/strong><\/p>\nAstfel:<\/p>\n
La articolul 268, dup\u0103 alineatul (9), se introduce un nou alineat, alin. (10), cu urm\u0103torul cuprins:<\/p>\n
\u201d(10) Opera\u021biunile efectuate \u00een cadrul proiectelor de cercetare \u2013 dezvoltare \u0219i inovare nu se cuprind \u00een sfera TVA dac\u0103 rezultatele cercet\u0103rii nu sunt transferate altei persoane.\u201d<\/p>\n
Modific\u0103ri \u0219i complet\u0103ri ale Codului de procedur\u0103 fiscal\u0103<\/strong><\/p>\na.Cu privire la colectarea crean\u021belor fiscale, Prevederi speciale privind rambursarea taxei pe valoarea ad\u0103ugat\u0103<\/strong><\/p>\nP\u00e2n\u0103 \u00een prezent, taxa pe valoarea ad\u0103ugat\u0103 solicitat\u0103 la rambursare prin deconturile cu sum\u0103 negativ\u0103 de tax\u0103 pe valoarea ad\u0103ugat\u0103 cu op\u0163iune de rambursare se rambursa de organul fiscal<\/strong> central, potrivit procedurii \u015fi condi\u0163iilor aprobate prin ordin al pre\u015fedintelui A.N.A.F., pe baza analizei de risc<\/strong>, \u00een baza c\u0103reia organul fiscal central decidea dac\u0103 efectueaz\u0103 inspec\u0163ia fiscal\u0103 anterior sau ulterior aprob\u0103rii ramburs\u0103rii.<\/p>\nUna din excep\u021biile de la aceast\u0103 regul\u0103 o reprezint\u0103 situa\u021bia deconturilor cu sum\u0103 negativ\u0103 de tax\u0103 pe valoarea ad\u0103ugat\u0103 cu op\u0163iune de rambursare pentru care suma solicitat\u0103 la rambursare este de p\u00e2n\u0103 la 45.000 lei, caz \u00een care organul fiscal central ramburseaz\u0103 taxa cu efectuarea, ulterior, a inspec\u0163iei fiscale.<\/p>\n
Este de precizat faptul c\u0103 \u0219i \u00een cazul contribuabilor care beneficiaz\u0103 de e\u0219alonarea la plat\u0103, at\u00e2t la momentul la care se aprob\u0103 decizia de e\u0219alonare, c\u00e2t \u0219i\u00a0 pe perioada men\u021binerii valabilit\u0103\u021bii e\u0219alon\u0103rii, ace\u0219tia sunt supu\u0219i unor verific\u0103ri, respectiv monitoriz\u0103ri de c\u0103tre organul fiscal \u0219i, ca atare, nu mai este necesar\u0103 o analiz\u0103 suplimentar\u0103 din perspectiva sumelor pe care le-ar avea de rambursat de la buget.<\/strong><\/p>\nAstfel:<\/p>\n
Alineatul (4) al articolului 169, se modific\u0103 \u0219i va avea urm\u0103torul cuprins:<\/strong><\/p>\n\u201d(4) Prin excep\u0163ie de la prevederile alin. (3), \u00een cazul decontului cu sum\u0103 negativ\u0103 de tax\u0103 pe valoarea ad\u0103ugat\u0103 cu op\u0163iune de rambursare pentru care suma solicitat\u0103 la rambursare este de p\u00e2n\u0103 la 45.000 lei, precum \u0219i \u00een cazul decontului cu sum\u0103 negativ\u0103 de tax\u0103 pe valoarea ad\u0103ugat\u0103 cu op\u0163iune de rambursare depus de contribuabilul care beneficiaz\u0103 de o e\u0219alonare la plat\u0103 potrivit titlului VII, cap. IV din prezenta lege, organul fiscal central ramburseaz\u0103 taxa cu efectuarea, ulterior, a inspec\u0163iei fiscale.\u201d<\/p>\n
b.Cu privire la colectarea crean\u021belor fiscale, Condi\u021bii de acordare a e\u0219alon\u0103rii la plat\u0103<\/strong><\/p>\nConform Legii nr. 207\/2015 privind Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, cu modific\u0103rile \u0219i complet\u0103rile ulterioare, debitorii care nu de\u021bin bunuri \u00een proprietate \u0219i care nu constituie garan\u021bii pot beneficia, la cerere, de e\u0219alonarea la plat\u0103 a obliga\u021biilor fiscale pentru o perioad\u0103 de cel mult 6 luni (indiferent de cuantumul obliga\u021biilor fiscale). Una din condi\u021biile pe care trebuiau s\u0103 le \u00eendeplineasc\u0103 era aceea legat\u0103 de dificultatea generat\u0103 de lipsa temporar\u0103 de disponibilit\u0103\u0163i b\u0103ne\u015fti \u015fi s\u0103 aib\u0103 capacitate financiar\u0103 de plat\u0103 pe perioada de e\u015falonare la plat\u0103. Aceste situa\u0163ii se apreciaz\u0103 de organul fiscal competent pe baza programului de restructurare sau de redresare financiar\u0103 ori a altor informa\u0163ii \u015fi\/sau documente relevante, prezentate de debitor sau de\u0163inute de organul fiscal.<\/p>\n
Termenul de solu\u021bionare a cererii de e\u0219alonare era de 60 de zile de la data \u00eenregistr\u0103rii.<\/p>\n
Astfel:<\/p>\n
Dup\u0103 alineatul (3) al articolului 186 se introduce un nou alineat, alin. (31<\/sup>), cu urm\u0103torul<\/strong> cuprins:<\/strong><\/p>\n\u201d(31<\/sup>) Prin excep\u0163ie de la prevederile alin. (1) lit. a), \u00een cazul debitorilor care nu de\u0163in bunuri \u00een proprietate, situa\u021bia de dificultate generat\u0103 de lipsa temporar\u0103 de disponibilit\u0103\u0163i b\u0103ne\u015fti \u015fi capacitatea financiar\u0103 de plat\u0103 pe perioada de e\u015falonare la plat\u0103, se men\u021bioneaz\u0103 de debitor \u00een cererea depus\u0103 potrivit art. 187. Organul fiscal competent verific\u0103 \u0219i constat\u0103 situa\u021bia de dificultate generat\u0103 de lipsa temporar\u0103 de disponibilit\u0103\u0163i b\u0103ne\u015fti din informa\u021biile prezentate de debitor \u00een cerere \u0219i\/sau din informa\u0163ii \u015fi\/sau documente relevante de\u0163inute de organul fiscal.\u201d<\/p>\nDup\u0103 alineatul (2) al articolului 187 se introduce, printre altele, alin. (4), cu urm\u0103torul<\/strong> cuprins:<\/strong><\/p>\n(4) Prin excep\u0163ie de la prevederile alin. (1), \u00een cazul debitorilor care nu de\u0163in bunuri \u00een proprietate, cererea se solu\u0163ioneaz\u0103 de organul fiscal competent \u00een termen de 15 de zile de la data \u00eenregistr\u0103rii acesteia.\u201d<\/p>\n
Av\u00e2nd \u00een vedere num\u0103rul mare al contribuabililor mijlocii administra\u021bi la nivelul celor 7 regiuni \u0219i municipiul Bucure\u0219ti, precum \u0219i faptul c\u0103 termenul de transfer al dosarelor fiscale de la administra\u0163iile pentru contribuabilii mijlocii constituite la nivelul regiunii c\u0103tre organele fiscale de la nivel jude\u021bean\/al municipiului Bucure\u0219ti este foarte scurt, \u00een vederea evit\u0103rii disfunc\u021bionalit\u0103\u021bilor \u00een activitatea de administrare al acestor contribuabili \u0219i \u021bin\u00e2nd seama de dificult\u0103\u0163ile legate de func\u0163ionarea sistemului infomatic al ANAF, este necesar\u0103 prorogarea termenului prev\u0103zut la art. II din Legea nr. 30\/2018.<\/p>\n
\u00cen acest context ANAF are in vedere definitivarea structurilor teritoriale care vor administra aceast\u0103 categorie de contribuabili la nivelul administra\u0163iilor jude\u0163ene.<\/p>\n
Astfel:<\/p>\n
Termenul prev\u0103zut la art. II din Legea nr. 30\/2018 pentru completarea art. 30 din Legea nr. 207\/2015 privind Codul de procedur\u0103 fiscal\u0103, publicat\u0103 \u00een Monitorul Oficial al Rom\u00e2niei, Partea I, nr. 49 din 18 ianuarie 2018, se prorog\u0103 la data de 1 august 2018.<\/p>\n
Societatea TVG TAX AUDIT S.R.L.<\/strong><\/p>\nSocietate de consultan\u021b\u0103 fiscal\u0103<\/p>\n
Societate de audit financiar<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Material publicat in cotidianul Mesagerul Hunedorean in data de 04.04.2018 http:\/\/www.mesagerulhunedorean.ro\/modificarea-si-completarea-codului-fiscal-si-a-codului-de-procedura-fiscala-prevederi-aplicabile-persoanelor-juridice-societati\/ Executivul a aprobat, \u00een \u0219edin\u021ba Guvernului din data de<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"colormag_page_layout":"default_layout","_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false},"version":2}},"categories":[4],"tags":[],"class_list":["post-216","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-articole-presa"],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/216","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=216"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/216\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":218,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/216\/revisions\/218"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=216"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=216"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/tvgtax.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=216"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}